بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده به انعکاس آن در ادبیات پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
آیه 9 سوره حجرات
وَإِنْ طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا ۖ فَإِنْ بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى الْأُخْرَىٰ فَقَاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّىٰ تَفِيءَ إِلَىٰ أَمْرِ اللَّهِ ۚ فَإِنْ فَاءَتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا بِالْعَدْلِ وَأَقْسِطُوا ۖ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ
و اگر دو گروه از مؤمنان با يكديگر به جنگ برخاستند، ميانشان آشتى افكنيد و اگر يك گروه بر ديگرى تعدى كرد، با آن كه تعدى كرده است بجنگيد تا به فرمان خدا باز گردد. پس اگر بازگشت، ميانشان صلحى عادلانه برقرار كنيد و عدالت ورزيد كه خدا عادلان را دوست دارد.

سخن در یکی از مهمترین دستورات اجتماعی سیاسی قرآن در زمینه ایجاد صلح و احراز عدالت است و گویی خداوند یکی از مواد تحقیق حقوق بین المل را در این آیه بیان فرموده است.

یکی از صفات خداوند در قرآن این است که در کمین ستمکاران است و ایشان را هلاک خواهد کرد و این صفتی است که هر انسان فرهیخته ای داراست زیرا ظلم، توطئه علیه هویت انسانی ماست و آدمی را دیو و دد می کند:
معرفت از آدمیان برده اند     آدمیان را ز میان برده اند
نظامی، مخزن الاسرار

نیرو شکن است حیف و بیداد      از حیف بمیرد آدمیزاد           
نظامی، لیلی و مجنون

بعضی خرده گرفته اند که چرا فعل مربوز به «طائفتان» «اقتتلوا» آمده که جمع است نه تثنیه، در حالی که در همین آیه برای ضمیر تثنیه آمده است.

پاسخ این است که در مورد اول سخن از دو طائفه است که با هم می جنگند و گثرت ایشان مورد نظر است، پس فعل جمع آمده زیرا جماعت زیادی به قتل یکدیگر تیغ کشیده اند اما وقتی می خواهند صلح کنند دو گروهند.

بنابر این فرموده است «فأصلِحوا بینَهما» چنانکه در فارسی می گوییم گروه مشغول بازی است زیرا در بازی همه یکسان هستند، اما می گوییم گروه دارند غذا می خورند زیرا در غذا خوردن به خلاف بازی با هم متفرقند.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار