بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده به انعکاس آن در ادبیات پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
آیه 59 سوره احزاب
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ۚ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ ۗ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا
اى پيامبر، به زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو كه چادر خود را بر خود فرو پوشند. اين مناسب‌تر است، تا شناخته شوند و مورد آزار واقع نگردند. و خدا آمرزنده و مهربان است.

حجاب و لباس دو خدمت اساسی به زنان میکند؛ یکی مصونیت از تعرض آن کس که نامحرم است و در حریم محبت نیست چنانکه هوای سرد و آفتاب گرم و گرد و غبار و آلودگی نیز با بدن نامحرم هستند و همه به خصوص خانمها که به عالم لطافت نزدیک ترند توصیه شده است که خود را از آنها بپوشانند.

دیگر حفظ محبوبیت زن که به سبب آشنایی و دسترسی بیش از حد از رونق و مطلوبیت می افتد. به قول سعدی:

دیدار می نمایی و پرهیز می کنی بازار خویش و آتش ما نیز میکنی

کلمۀ هوا در تمثیل مولانا همچنین به معنی عضق است و مقصود این است که در اثر آن حجاب، آتش ایجاد عشق می کند که همان هواست.

بدین بیان اگر زن و مرد به کلی از هم دور باشند، آب در جایی و آتش در جایی دیگر، گرما و عشقی حاصل نمی شود و اگر بی هیچ حجابی و محدودیتی در کنار هم قرار گیرند باز عشقی و هوایی پدید نمی آید.


اما اگر زن و مرد در فضاهای گوناگون اجتماعی همچون دانشگاه و نمایشگاه های هنری و محافل موسیقی و تئاتر کنار هم و در مصاحبت یکدیگر باشند اما حجابی بین آنها قرار گیرد از محجوبیت و پاکدامنی و تعهد اخلاقی هر دو بیشترین بهره را از موهبت وجود یکدیگر خواهند برد، به خصوص این شیوه آشنایی در محیط عمومی و امن و بی خیال برای انتخاب همسر سودمند است و می تواند جایگزین شیوۀ دیرینۀ آشنایی از راه خواستگاری گردد.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار