بیشتر انحرافات نوجوانان و جوانان ریشه در ناکامی‌های اولیه زندگی دارد، بنابراین هر رفتاری که از آنان سر می‌زند نشات گرفته از مجموعه‌ای از عوامل است که نمی‌توان فقط نوجوانان و جوانان را در آن مقصر دانست در پیدایش بزهکاری عوامل متعددی به عنوان عوامل پیرایش و زمینه ساز موثر هستند.

مریم محمدی روانشناس در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: برای توانمند سازی فرزندان جامعه مان در برابر اعتیاد لازم است والدین به فرزندان خود استقلال و آزادی در انجام فعالیت‌های منطقی را بدهند و از انتقاد غیر سازنده، تمسخر و شرمنده کردن، تنبیه و دیگر روش‌های منفی بپر‌هیزند مسئولیت و تکلیفی به فرزندان خود بدهند که از خواست و توان آنها دور نباشد.

وی ادامه داد: والدین لازم است راه را جهت ارتباط دو طرفه با فرزندانشان باز نگه دارند و محیط خانه را بر اساس عشق و اعتماد بسازند که امکان رشد صحیح را به فرزندان بدهد با بحث‌های مفید و قابل فرزندانتان را از عوارض مواد مخدر آگاه کنید.

محمدی افزود: والدین باید اوقات فراغت فرزندان را با تشویق آنها به مطالعه، ورزش و تفریحات سالم پر کنند و فرزندان را در انتخاب دوستان سالم و دوری از همسالان ناباب کمک و راهنمایی کنند بین فرزندان خود تبعیض قایل نشوند و فرزندان خود را به رعایت اصول مذهبی و انجام فرایض‌ دینی تشویق کنند.

وی تصریح کرد: ضرورت دارد والدین ساختار تربیتی و اخلاق فرزندان خود را در جوی عاطفی و همراه با آزادی اجتماعی و قاطعیت منطقی پی ریزی کنند و با تقویت قدرت اعتماد و به نفس از بین بردن افسردگی و کمر‌ویی، فرزندان را در برابر شرایط آسیب زا مقاوم سازند آنچه مهم است توجه کردن به فرزندان و محترم شمردن شخصیت آنها است.

این کارشناس در پایان اظهار داشت: ضرورت دارد والدین از مشاجرات و بحث‌های بیهوده در منزل پرهیز کنند و با اجتناب و دوری از مصرف مواد مخدر بخصوص سیگار الگوی مناسبی برای فرزندان خود باشند برای پیشگیری از مشکلات لاینحل همیشه وضعیت روحی و روانی فرزندان خود را زیر نظر داشته باشید مشکلات روحی و روانی آنها را به طور اصولی برطرف کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: فرزند ، روش ، تمسخر ، شرمنده ، وسواس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار