خبرگزاري فرانسه درگزارشي از بيت المقدس به قلم جو بيدل و فيليپ اگره نوشت:جان کري وزير امور خارجه آمريکا دوشنبه پس از چهار روز گفتگوهاي فشرده اما بدون آنکه بتواند اسرائيل و فلسطينيان را درباره حمايت از طرح خود براي صلح متقاعد کند ، خاورميانه را ترک کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه ، ديپلمات هاي آمريکايي هشدار داده بودند که از اين دهمين سفر دوره اي کري که تاکنون با مواضع آشتي ناپذير دو  طرف مواجه شده است ، نبايد انتظار پيشرفتي داشت.

وزير امور خارجه آمريکا در ديدار خود پيش نويس « يک توافقنامه اصولي» را پيشنهاد کرد که سرفصل هاي حل وفصل قطعي مربوط به مرزها ، امنيت ، جايگاه فلسطين و سرنوشت آوارگان فلسطيني را مشخص مي کند.

به نوشته روزنامه اسرائيلي معاريو، کري احتمالا بر بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل فشار وارد کرده است تا او قاعده اي را  بپذيرد که براساس آن  بازگشت شمار حدودي از آوارگان اخراج شده سال 1948 مجاز خواهد شد. رهبران اسرائيلي اساسا با اين مسئله مخالف هستند.

معاريو نوشت گفتگوکنندگان اسرائيلي نيز اميدوارند اين دور گفتگوها را که قرار است پيش از  29 آوريل پايان يابد تا ژانويه 2015 تمديد کنند.

در مقابل، اسرائيلي ها قبول خواهند کرد فرايندهاي طراحي و ساخت را در برخي از شهرک هاي کرانه باختري رود اردن به حال تعليق در آورند.
کري پيش از خروج خود از منطقه با توني بلر فرستاده گروه چهارجانبه در امور خاورميانه ( آمريکا ، روسيه ، اتحاديه اروپا و سازمان ملل متحد) و اسحاق هرتزوگ رهبر جديد مخالفان اسرائيل ديدار کرد.

رسانه هاي اسرائيلي گزارش دادند اما او قرار است اوايل هفته آينده براي ادامه تلاش هاي خود به منطقه بازگردد.

وزير امور خارجه آمريکا يکشنبه ديدار کوتاهي از اردن و عربستان سعودي انجام داد و اعلام کرد  ملک عبدالله پادشاه اين کشور از تلاش هاي او براي تدوين راه حلي « عادلانه و متوازن » براي مناقشه اسرائيل و فلسطينيان حمايت مي کند.

کري که از او  به عنوان معمار ازسرگيري گفتگوهاي صلح دو طرف در ژوئيه 2013 پس از سه سال وقفه نام برده مي شود ، يکشنبه اذعان کرده بود اين مسئله که گفته شود « چه زماني آخرين قطعات پازل مي تواند درست شود يا به زمين بيفتد و پازل را ناتمام بگذارد» غير ممکن است .

وزير امور خارجه آمريکا به پيشرفت هايي در طول گفتگوهاي طولاني خود با نتانياهو ( در مجموع 13 ساعت)  و محمود عباس رئيس تشکيلات خودگردان فلسطيني اشاره کرد.

اما اختلافات همچنان عميق است : نتانياهو از رهبري فلسطيني به سبب  مخالفت او با به رسميت شناختن اسرائيل به عنوان کشور يهودي انتقاد و او را متهم کرد که به اين ترتيب با حق ما ( يهودي ها) براي بودن در اينجا» مخالفت مي کند.

اسرائيل همچنين پيشنهادهاي آمريکا را براي کنترل مرزهاي بين يک کشور آينده فلسطيني و اردن در دره اردن که بر استقرار احتمالي سامانه هاي نظارتي پيشرفته اي مبتني است ، رد مي کند.

ياسر عبد ربه از رهبران فلسطيني به  گفتگوهاي جدي درباره شيوه پيشرفت گفتگوها » اشاره کرد اما هشدار داد نبايد به سبب فقدان پيشرفت هاي واقعي در خصوص مسايل دشوار ، نبايد انتظار توافقي کتبي را داشت.

ديدار کري که پس از تشديد خشونت ها در غزه و کرانه باختري صورت مي گيرد در فضاي انتقادات و بدبيني چه در طرف اسرائيلي ها يا فلسطيني ها انجام شد.

اين ديدار همچنين در پس زمينه وخامت وضع جسماني آريل شارون نخست وزير پيشين و مرد قدرتمند سابق راست اسرائيل که از هشت سال پيش در کما قرار دارد ، انجام شد.

افکار عمومي اسرائيلي ها و فلسطيني ها پس از 20 سال روند صلح بيش از هميشه در قبال هم دچار ترديد هستند و به  تلاش هاي جان کري بي علاقه به نظر مي رسند.

روزنامه فلسطيني القدس دوشنبه در سرمقاله اي به ابهامات در افکار عمومي فلسطينيان درخصوص مطالب ضد و نقيضي که از  گفتگوها به بيرون درز مي کند ، اشاره و اعلام کرد اين مطالب در حالي مطرح مي شود که محمود عباس بارها اصول و خطوط قرمز فلسطينيان را مشخص کرده است .

اين روزنامه افزود: ملت فلسطين در داخل وطن يا فلسطينيان پراکنده در کشورهاي مختلف جهان حق دارند بدانند ماهيت پيشنهادهاي آمريکا و پيشنهادهاي اسرائيل چيست.

اين روزنامه از ادامه  اشغالگري و سلطه اي که اسرائيل و واشنگتن مي خواهند زير پرچم صلح بر فلسطين وارد کنند  ابراز نگراني کرد. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار