نیویورک‌تایمز:

عربستان پشتيبان هر کسی است که بتواند به سقوط دمشق کمک کند

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی به بررسی وضعیت عملكرد گروه‌های تروریستی در سوریه پرداخته و نوشته است عربستان پشتيبان هر کسی است که بتواند به سقوط دمشق کمک کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  روزنامه نیویورک‌تایمز ، اين روزنامه در گزارشی که  با موضوع فعالیت گروه‌های تروریستی در سوریه منتشر کرد، به حمایت عربستان از این گروه‌ها اذعان کرده و نوشته است قدرت گرفتن گروه‌های تندرو در سوریه، منجر به ناامنی در عراق و لبنان شده است.

در بخشی از این گزارش آمده است: با وجود آنکه دولت سعودی یک دهه قبل در خاک خود با القاعده مبارزه می‌کرد، اکنون از جنگجویان اسلامگرایی که در کنار گروه‌های وابسته به القاعده از جمله «جبهه‌النصره» می‌جنگند، حمایت می‌کند . سعودی‌ها می‌گویند گزینه‌های اندکی پیش رو دارند: آن‌ها موفق نشدند آمریکا را براي اقدام نظامی قاطعانه علیه سوریه متقاعد کنند و اكنون چاره‌ای ندارند جز اینکه از هرکسی که شاید بتواند به شکست «بشار اسد» و متحدان ایرانی‌اش کمک کند، پشتيباني کنند.

این گزارش با اشاره به گسترش بحران سوریه به کشورهای همسایه از جمله عراق، ادامه داده : گروه موسوم به «داعش» (دولت اسلامی عراق و شام) بخش‌هایی از اراضی تحت کنترل مخالفان سوری راتحت كنترل دارد و قصد دارد با از میان بردن مرز میان سوریه و عراق، پروژه فراملیتی «جهادی» خود را به جلو برد. این گروه با اعزام ماهانه 30 تا 40 بمبگذار انتحاری از سوریه به عراق، موجی از اقدامات خشونت‌آمیز را به راه انداخته که بر اساس آمار رسمی سازمان ملل تنها در سال 2013 جان 8 هزار عراقی را گرفته است. این رقم بيشترين میزان تلفات ناشی از خشونت از سال 2008 به بعد در عراق بوده است.

نیویورک‌تایمز می‌افزاید: جنگجویان «داعش» در چند روز اخیر بعد از آنکه به شهرهای فلوجه و الرمادی وارد شدند، با عشایر سنی كه مورد حمایت دولت عراق هستند هم درگیری‌های مسلحانه داشته‌اند. همین امر نشان می‌دهد خطوط نبرد در خاورمیانه بسیار فراتر از موضوعات فرقه‌ای هستند. البته عشایر در این بین دولت را شیطانی کوچک‌تر می‌دانند و به همین دلیل احتمال دارد وفاداری آن‌ها به دولت موقت و مشروط باشد.

نویسنده این گزارش همچنین نوشته است که عدم ثبات در سوریه، موجب بروز ناآرامی در بمبگذاری در لبنان نیز شده که  حمله به سفارت ایران و انفجار اخیر در منطقه «ضاحیه» از جمله این اقدامات بوده است.
انتهاي خبر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار