بیش از 3 میلیون تن ذخایر قطعی معادن طلا در استان سمنان وجود دارد

به گزارش باشگاه خبرنگاران سمنان ،طی تفاهم نامه همکاری بین رییس اتحادیه طلا و جواهر کشور و استاندار سمنان زمینه ایجاد اولین شهرک تخصصی صنعتی طلا و جواهر کشور در سمنان فراهم شد.
محمد کشتی آرای رییس اتحادیه طلا و جواهر کشور، در نشست امضای تفاهم نامه ایجاد شهرک تخصصی صنعتی طلا و جواهر در سمنان، گفت: توان تولید انواع مصنوعات طلا و جواهر در کشور در بهترین شرایط ، 110 تن در سال است.کشتی آرای ،افزود: میزان مصرف مصنوعات طلا و جواهر در کشور سالانه 300 تن است.
وی با اشاره به تفاهم نامه ایجاد شهرک تخصصی صنعتی طلا و جواهر در سمنان، افزود : ایجاد این شهرک صنعتی با هدف رونق هر چه بیشتر تولید طلا و جواهر و رفع فاصله تولید و مصرف مصنوعات طلا و جواهر در کشور پیش بینی شده است.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور با بیان اینکه یک بخش مهم صادرات مصنوعات طلا و جواهر کشور از استان خراسان به افغانستان است، ادامه داد: وجود صنعت طلا و جواهر در سمنان فرصت مناسبی برای توسعه و رونق این صنعت در کشور است.
وی با بیان اینکه احداث شهرک تخصصی صنعتی طلا و جواهر در سمنان این استان را به قطب این صنعت تبدیل می کند، اظهار داشت: ایجاد این شهرک نباید در یک بعد پیش بینی شود بلکه وجود صنایعی مانند سنگهای گرانبها، تولید سنگهای نیمه قیمتی و صنایع مربوط به نقره نیز توان ایجاد و توسعه در شهرک صنعتی تخصصی طلا و جواهر را دارد.
کشتی آرای با اشاره به وجود زمینه مناسب سرمایه گذاری در بخش صنعت طلا و جواهر در استان سمنان، گفت: موقعیت جغرافیایی این استان و همجواری با هشت استان ، موقعیت ویژه ای برای استان سمنان ایجاد کرده است. وی با اشاره به استقبال مسوولان استان سمنان از پیشنهاد ایجاد این شهرک تخصصی صنعتی طلا ، افزود: این پیشنهاد به استانهای دیگر کشور نیز ارایه شد که تنها مورد استقبال مسوولان استان سمنان قرار گرفت.
رییس اتحادیه طلا و جواهر کشور بر توسعه بعد علمی صنعت طلا و جواهر در شهرک تخصصی این صنعت در سمنان تاکید و تصریح کرد: وجود دانشگاه های مهم و تعداد قابل توجه دانشجویان در استان سمنان، زمینه رونق این صنعت را فراهم می کند. 
همچنین محمد وکیلی استاندار سمنان در نشست هماهنگی ایجاد شهرک صنعتی طلا در استان سمنان گفت : با ذخایر 3 میلیون تنی طلا در استان 238 هزار تن استخراج سالیانه سنک طلا داریم که در این رابطه 6400 تن سالیانه سنگ فیروزه بعنوان ذخیره برآورده شده است .
وی همچنین در خصوص صنعت طلا و جواهر در سابقه تاریخی ایران افزود : صنعت طلا و جواهر با سرشت ایرانیان عجین است و در موزه و محلی که نمایشگاه طلا و جواهر است کارهای صنایع مربوط به طلا و جواهر ایرانی مشاهده می شود.
استاندار سمنان افزود: طلا و جواهر از دیر باز مورد علاقه ایرانیان بوده و صاحبان و استاد کاران این صنعت در دنیا صاحب ایده و صاحب تخصص و صاحب برند خاص طلا هستند .
وکیلی با طرح این سئوال که چرا با این سابقه تاریخی و تخصصی جایگاه خودمان را در صنعت طلا از دست داده ایم افزود: امروز ما تبدیل به مصرف کننده طلا شده ایم در صورتی که صنعت و معادن بسیار خوبی در کشور داریم و در سطح استان سمنان هم معادن ارزشمند و سنگهای گرانقدر قیمتی فراوانی داریم .
وی همچنین به موقعیت های خاص جغرافیایی و اقتصادی استان اشاره کرد و افزود: با این موقعیت ها انتخاب برای ایجاد شهرک صنعتی طلا در سمنان بسیار مناسب است .
محمد وکیلی در ادامه تصریح کرد : در مسیر استان به صورت رفت و برگشت 40 میلیون زائر و مسافر تردد می کنند و بازارهای پر مصرف افغانستان و پاکستان در همجواری استان سمنان است که می تواند برای رشد و توسعه صنعت طلا و جواهر یک قطب مناسبی باشد .
وی با اشاره به پراکندگی صنایع طلا در کشور خواستار تمرکز این صنعت و تغییر نگاه علمی و صنعتی به طلا و جواهر بعنوان یک دانش و صنعت شد و افزود : صنعتگران زیادی داریم که پراکنده هستند ولی با ایجاد این شهرک،می توان این صنعت را در دنیا مطرح کرد .
همچنین مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان از اختصاص زمینی به مساحت پنج هزار مترمربع برای احداث این شهرک تخصصی صنعتی خبر داد.
محمد آقایی مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان سمنان در نشست ستاد سرمایه گذاری استان سمنان که به منظور امضای این تفاهم نامه،برگزار شد با اشاره به تلاش دولت تدبیر و امید برای فعالیت و رونق صنعت کشور، گفت: این شهرک صنعتی با هدف تمرکز و رونق بیشتر صنعت طلا و جواهر کشور ایجاد می شود و اهمیت جهانی صنعت طلا و جواهر و گردش مالی بالای این صنعت نیز از دیگر دلایل ایجاد این شهرک تخصصی صنعتی است.
وی با بیان اینکه امکان تولید و توسعه صنعت طلا و جواهر به صورت متمرکز تاکنون در کشور وجود نداشته، اضافه کرد: با استقرار شهرک تخصصی صنعتی طلا و جواهر در سمنان، ساماندهی این صنعت نیز امکانپذیر می شود./س
برچسب ها: طلا ، ذخایر ، معدن ، صنعت ، سمنان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.