اقدام دولت عربستان به اخراج هزاران کارگر يمني همراه با اهانت و شکنجه آنان باعث خشم يمني‌ها شده است.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني المنار، يمني ها اخراج كارگران يمني و اهانت به انان را نقض توافقنامه هاي همکاري بين دو کشور مي دانند.

"خليل العمري" خبرنگار شبکه المنار در صنعا در گزارشي گفت دهها هزار کارگر يمني در عربستان پس از تغيير قانون کار در اين کشور از عربستان اخراج مي شوند.

گذرگاههاي مرزي عربستان و يمن صحنه سرازير شدن هزاران کارگر يمني است و تاکنون بيش از 350هزار کارگر اخراج شده اند. 

برخي از آنها مي گويند طرفهاي ذيربط سعودي شمار زيادي از کارگران را از کاميونهاي کوچک و در نزديکي گذرگاههاي مرزي پياده مي کنند.

يک کارگر يمني گفت:« سعودي‌ها با کارگران بد رفتار مي کنند.»

يک کارگر ديگر گفت:« با کارگران يمني مانند گوسفند رفتار مي کنند. آنها را سوار کاميونها مي کنند و در نزديکي گذرگاه پايين مي اندازند.».

سازمانهاي حقوق بشر يمني سازمانهاي ذيربط سعودي را به نقض موارد گسترده حقوق  کارگران اخراجي متهم مي کنند.

"العمري" با اشاره به تصاور آثار شکنجه و ضرب و جرح بر روي بدنهاي برخي از اين کارگران گفت: ضرب و شتم و بازداشت در شرايط بد ، بخشي از اين اقدامات است که در نتيجه آن برخي از کارگران جان خود را از دست داده اند.

عبد الله صمد رئيس سازمان يمني هاي کوچانده شده گفت:« سعوديها رفتارهاي غير انساني با کارگران يمني اخراجي دارند. همه وسايل کارگران حتي تلفن همراه آنان گرفته مي شود. با يمني‌ها بدرفتاري و شکنجه مي شوند.»

مقامات سعودي از اوايل نوامبر گذشته جستجو و تعقيب گسترده کارگران خارجي را پس از تغييرات جديد در قانون کارگران آغاز کرده بودند و اين قانون ، بيشتر کارگران يمني را هدف قرار داده است.
برخي سياستمداران در يمن مي گويند اين تغيير در قانون کار عربستان ، بيشتر کارگران يمني را هدف قرار داده است.

"عبد القادر" دبير کل حزب دموکراتيک ناصري گفت:« اين طرح ، بيشتر يمني ها را هدف قرار  داده است زيرا يمني ها بزرگترين تجمع کارگران خارجي در عربستان هستند. اين فرآيند نيز در چارچوب توافقنامه طائف بود که بر اساس آن با يمني ها بايد همانند سعودي ها و با سعودي ها همانند يمني ها تعامل شود بنابراين اين قانون نبايد مشمول يمني ها شود .»

"عمري"ادامه داد: "اين گام عربستان باعث تعجب برخي ناظران شده است . در حالي که عربستان به عنوان ناظر اصلي ابتکار کشورهاي عرب خليج فارس در يمن بر علاقه مندي خود به ثبات اوضاع در يمن تأکيد مي کند بزرگترين عمليات اخراجي جمعي کارگران يمني را به اجرا گذاشته و ضربه سنگيني به اقتصاد يمن وارد کرده است."
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار