منابع دولتي در کره جنوبي روز يکشنبه اعلام کردند آمريکا در تلاش است سئول را وادار کند در تأمين هزينه هاي استقرار نظاميان آمريکايي در کره جنوبي سهم بيشتري پرداخت کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران مبلغ درخواستي آمريکا بيشتر از ميزاني است که کره جنوبي تمايل دارد براي استقرار نظاميان آمريکايي در خاک خود بپردازد.

اين موضوع شک و ترديد هايي را درباره برگزاري مذاکرات بين مقامات آمريکايي و کره جنوبي درباره اين موضوع برانگيخته است.

قرار است 2 کشور روز پنجشنبه دور جديد مذاکرات را در سئول به منظور تجديد نظر در مفاد توافقنامه موسوم به  " اقدامات ويژه " آغاز کنند. در اين مذاکرات 2 طرف درباره تقسيم هزينه هاي مربوط به استقرار 28 هزار و 500 نظامي آمريکايي در خاک کره جنوبي تصميم گيري خواهند کرد.

به گفته منابع، آمريکا از کره جنوبي خواسته است بر اساس توافقنامه جديد، حدود 950 ميليارد وون - 900 ميليون دلار - به اين موضوع اختصاص دهد که اين مبلغ 9 مميز 2 دهم درصد بيشتر از 869 ميليارد و 500 ميليون ووني است که سئول در سال 2013 براي استقرار نظاميان آمريکايي در خاک خود پرداخته بود .

کره جنوبي بر اين باور است اين رقم بايد حدود 900 ميليارد وون باشد و بايد بر اساس افزايش رقمي که طي 5 سال گذشته رخ مي داد، براي سال 2014 نيز اين هزينه هاي اختصاص يافته بايد چهار درصد افزايش يابد.

سئول همچنين در اين باره نگران است که اگر سهم کره جنوبي در تأمين هزينه هاي استقرار نظاميان آمريکايي فراتر از 900 ميليارد وون باشد، پارلمان از تصويب توافقنامه خودداري خواهد کرد . 

 مقامات کره جنوبي همچنين خاطرنشان مي کنند تعداد نظاميان آمريکايي و همچنين شرايط مأموريت آنها به آن ميزان تغيير نکرده است که مستلزم افزايش بودجه از سوي سئول باشد.

منابع در سئول اعلام کردند آمريکا  ابتدا خواستار اختصاص مبلغي معادل يک تريليون و 100 ميليارد وون از سوي کره جنوبي شده  و همچنين اعلام کرده بود به سبب تهديدات امنيتي ناشي از کره شمالي اين مبلغ نبايد به کمتر از 950 ميليارد وون کاهش يابد.

يک منبع دولتي در کره جنوبي اعلام کرد:« به ياد نمي آورم آمريکا درباره اين مبلغ تا اين حد  مصر بوده باشد.»

 مذاکرات روز پنجشنبه دهمين دور مذاکرات بين مقامات آمريکايي و کره جنوبي است.

دو طرف نخستين توافقنامه را در سال 1991 امضا کردند و از آن زمان به بعد بارها در مفاد اين توافقنامه تجديد نظر شد.

معاهده دفاعي سئول و واشنگتن در ابتدا تنها بر اساس تأمين بودجه از سوي آمريکا امضا شده بود .

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار