مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: تحرّک کمتر مرغ ها در شدّت نور پایین علاوه بر جذب بهتر مواد معدنی، دلیلی برای کاهش تعداد تخم مرغ های شکسته است.

جاوید بهروزین در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: کارشناسان شدّت نور را در دو مرحله شروع تخمگذاری و اوج تولید تاثیرگذارمی دانند.

وی ضمن بیان هدر رفت انرژی در شدّت نور پایین در مرغداری ها تصریح کرد: پایین بودن شدّت نور در این دو مرحله باعث کاهش دان مصرفی و در نتیجه کاهش تحرّک مرغ برای به دست آوردن غذا و درنهایت هدر رفتن انرژی خواهد شد.

بهروزین ادامه داد: مرغ هایی که در دوران رشد با شدّت نور کمتری پرورش یافته اند اگر در دوران تخمگذاری افزایش شدت نور داشته باشند، تلفات پایین تری خواهند داشت.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: نتایج آزمایشات نشان داده است که استفاده از شدت نور پایین در دوران رشد باعث افزایش وزن بدن در شروع تخمگذاری شده و در نهایت باعث تولید بهتر و باکیفیّت بالاتر شود.

بهروزین تاکید کرد: حداقل شدّت نور مورد نیاز مرغ های تخمگذار در دوره پرورش 1تا 5/1 وات در مترمربع و برای تولید تا 3 وات در مترمربع بوده و این میزان بین یک پنجم تا یک هفتم شدّت نور مصرفی در مرغداری ها است./س

برچسب ها: کاهش ، تحرّک ، مرغ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.