سرپرست جدید دانشگاه اصفهان در اولین دیدار خود با بسیج دانشجویی از حمایت‌های بی‌دریغ دانشجویان از ریاست دانشگاه تشکر کرد.

به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان، جمعی از اعضای شورای اندیشه‌ورز بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان همزمان به مناسبت سالروز حماسه 9 دی با هوشنگ طالبی سرپرست جدید این دانشگاه دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار سرپرست دانشگاه اصفهان ضمن تقدیر از حضور دانشجویان بسیجی در این نشست گفت: 9 دی سالروز حماسه‌ای مردمی است که طبق فرمایش مقام معظم رهبری همه اقشار و موافق و مخالف نتیجه انتخابات به صحنه آمدند تا آرامش به کشور باز گردد و این نکته ظریفی است که رهبری بدان توجه ویژه‌ای داشته و صدا و سیما نیز به خوبی آنرا به نمایش گذاشته است.

طالبی افزود: حماسه مردمی 9 دی نشان داد که وقتی بحث دفاع از دستاوردهای نظام و انقلاب اسلامی در میان باشد همه اختلاف نظرها از بین می‌رود و همه مردم با هم به صحنه می‌آیند و این دلیلی است که ما نباید مقاومت مردم را در برابر فشارها و تحریم‌ها دست کم بگیریم. چرا که مردم با روحیه بسیجی هیچ گاه در بزنگاه‌ها از اهداف نظام و انقلاب کوتاه نمی‌آیند.

وی در ادامه گفت: از حمایت‌های بی‌دریغ بسیج دانشجویی از لحظه انتخاب اینجانب تشکر می‌کنم و اینکه مسئول و اعضای بسیج دانشجویی با مسئولان جدید همراهی کرده و از تلا‌ش‌های مدیریت قبلی نیز تجلیل می‌کنند، امری بسیار شاسیته و در خور توجه است.

سرپرست دانشگاه اصفهان با اشاره به سابقه مدیریتی خود و تعامل با بسیج دانشجویی گفت: بنده هنوز ارتباطات  خود با مسئولان وقت بسیج دانشجویی بویژه در دهه 80 را حفظ کرده‌ام و امروز نیز مجددا ما به این تعامل و ارتباط مستمر بسیار راغب هستیم و ادامه این روند به دانشجویان بسیجی باز می‌گردد که تا چه حد علاقه به همکاری و تعامل با مدیریت دانشگاه داشته باشند.

* تحقق اهداف نیازمند وحدت است

وی اظهار داشت: محیط علمی دانشگاه و تحقق دستاوردهایش به پیش زمینه‌ای به نام وحدت نظر نیاز دارد، آن چیزی که ما در سالهای آغازین دهه 80 تا حدودی در دانشگاه بدان دست یافتیم و امروز باید در نمونه کامل‌تری بدان برسیم. البته این وحدت نظر در فاصله سال 76 تا 80 با سختی بیشتری ایجاد شد اما امروز در شرایطی بهتر و زمانی که فکر می کنیم همه یک هدف مشترک داریم و آن حفظ نظام است به راحتی بدست خواهد آمد.

طالبی در ادامه تصریح کرد: حقیقتا از موضوع‌های مطرح شده در جلسه متعجب و شوکه شدم و این تغییر ادبیات و رویکرد، متناسب با زمان که در بسیج دانشجویی رخ داده بسیار جای خوشحالی دارد. این حرف‌هایی بود که ما  قبلا هم می‌گفتیم اما شرایط برای فراگیر شدنش وجود نداشت و ما امروز داریم آن را از زبان شما دانشجویان می‌شنویم که جای امیدواری است.

سرپرست دانشگاه اصفهان گفت: این که زمینه اصلی فعالیت بسیجی دانشجویی علمی و آموزشی باشد، پر کردن جای خالی است که یک نهاد انقلابی بتواند متناسب با محیط دانشگاه به فعالیت بپردازد و البته این کار ما در مدیریت دانشگاه را آسان‌تر می‌کند.

وی در ادامه تاکید کرد: بنده با اعتقاد به اینکه حضورم باعث هم افزایی نیروها می‌شود، وارد این عرصه شده‌ام و وظیفه‌مان نیز این است که زمینه را برای شد علمی آماده کنیم و قرار نیست عملکرد ما باعث از بین رفتن آرامش شود

* نباید اجازه دهیم عوامل خارجی در دانشگاه نفوذ کنند

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: البته معنای این آرامش، محیطی آرام  همراه با فعالیت و نشاط و به دور از تنش است و نه محیطی منفعل و راکد که مصداق عبارت روح و عقل سالم در بدن سالم است که باید کالبد فیزیکی دانشگاه آرام باشد تا فعالیت‌های مختلف به عنوان روح این کالبد به خوبی انجام بگیرد. باید تلاش کنیم تا جسم دانشگاه زخمی نشود و میکروب و عوامل خارجی به آن نفوذ نکند.

طالبی افزود: موضوع آرامش مشی دولت و رئیس جمهور محترم نیز  هست و البته این مسئله  در دانشگاه اصفهان موضوع جدیدی نیست و در دوره قبلی هم وجود داشته کمااینکه با وجود همه اختلاف نظرها دانشگاه اصفهان در ایام گذشته بر خلاف برخی دانشگاه‌های استان به دور از هرگونه تنشی به فعالیت های خود ادامه داده است.

سرپرست دانشگاه اصفهان خطاب به دانشجویان بسیجی اظهار داشت: توجه به این مساله که اصل حضور و وظیفه بسیج دانشجویی دفاع از ارزشهاست نکته مهمی است اما باید توجه داشت این مهم تنها به عهده بسیج دانشجویی نیست و همه مجموعه های دانشگاهی از جمله افرادی با دیدگاه های متفاوت این رسالت را بر عهده دارند.

وی تصریح کرد: اینکه شما تناقضی بین تحصیل و فعالیت‌های فوق برنامه و انقلابی نمی‌بینید بسیار نکته با ارزشی است درست چیزی که ما و سایر دانشجویان انقلابی در ابتدا شکل‌گیری این نهضت بر آن تاکید داشتیم. بایستی این نگاه و رابطه طولی درس و فعالیت‌های ارزشی را حفظ و تداوم بخشید.

* انتصاب‌هایم مخل آرامش دانشگاه نخواهد بود

طالبی با ابراز خرسندی نسبت به شکل‌گیری پژوهشکده علوم انسانی در بسیج دانشجویی تاکید کرد: معتقدم در دانشگاه اسلامی باید کرامت انسانی حفظ شود. باید در این محیط منزلت استاد رعایت و به شخصیت دانشجویان احترام گذاشته شود و البته با پرهیز از سیاست زدگی در این محیط نیز موافق هستم.

سرپرست دانشگاه اصفهان در پایان با اشاره به نظرات مطرح شده در جلسه راجع به انتصاب‌های دانشگاه گفت: مطمئن باشید در انتصاب ها موازین قانونی رعایت خواهد شد و افرادی که منتخب می شوند از مراحل مختلفی گذر کرده و البته افرادی انتخاب می شوند که موضوع حفظ آرامش و عدم ایجاد تنش در دانشگاه هم رعایت شود.

* تعامل سازنده همراه با نقد دلسوزانه رویکرد بسیج دانشجویی

گفتنی است،‌ آنالویی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان در ابتدای این دیدار ضمن گرامیداشت حماسه 9 دی اظهار داشت: یکی از جدی‌ترین مطالبات رهبری از دانشگاه‌ها پیگیری و تحقق اهداف چشم انداز 1404 در بعد علمی است که باید تمام برنامه ریزی‌ها و طرح‌های کلان دانشگاهی در راستای تحقق اهداف این سند بالا دستی باشد و ایشان به طور جدی نسبت به عقب ماندن از چشم انداز و عدم رشد علمی کشور نگران هستند و ما باید این نگرانی را مرتفع کنیم.وی دغدغه اصلی بسیج دانشجویی را مسئله علمی بیان کرد و رشد آن در دانشگاه ها را منطبق با نگاه مقام معظم رهبری دانسته و گفت:وظیفه همگان است تا نسبت به این مسئله اهتمام داشته باشند.

مسئول شورای عالی قشر بسیج دانشجویی استان با اشاره به رویکرد های بسیج دانشجویی در دانشگاه ها تصریح کرد: بسیج دانشجویی دارای ابعاد متفاوت است و از فعالیت همه افراد و همه سلیقه های در دانشگاه استقبال می کند و معتقدیم که تفاوت نظر موجب پیشرفت است اما این نظرات باید در چارچوبهای قانونی و آن چیزی که شورای عالی انقلاب فرهنگی برای دانشگاه ها مشخص کرده صورت بگیرد. و باید تلاش شود با نظارت همه جانبه از تخریب و توطئه و نفی ارزشها در محیط دانشگاه به بهانه آزادی بیان جلوگیری شود.

آنالویی اضافه کرد: نگاه بسیج  در زمینه نقد، اعتقاد به فضای نقادی توام با دلسوزی  برای رسیدن به اهداف مشترکی است که همه ما در چارچوب نظام مقدس جمهوری اسلامی به دنبال دستیابی به آن هستیم.اما بسیج دانشجویی همواره تلاش می کند تعامل منطقی  و ارتباط با نهاد های مختلف از جمله مسئولین دانشگاه راحفظ کرده و در دوره جدید نیز  این مهم تقویت خواهد شد.

عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور گفت: با توجه به تجربه ارزشمند و تدبیر سرپرست محترم دانشگاه امیدواریم تغییرات مدیریتی دانشگاه اصفهان بر اساس تجربه ، تخصص و البته تعهد صورت بگیرد و  افرادی انتخاب شوند که پیگیر ارزشهای انقلاب  بوده و از حاشیه و تنش به دور باشند و بی شک تحقق این مسئله در گرو استفاده از همه سلایق وظرفیت ها در جهت حفظ اتحاد در دانشگاه می باشد.که البته جناب آقای دکتر طالبی نیز بارها به این موضوع اشاره داشته اند.وی در پایان انتصاب دکتر طالبی به عنوان سرپرست دانشگاه اصفهان را به ایشان تبریک گفته وضمن آرزوی توفیق برای ایشان، از زحمات دکترمحمدحسین رامشت در زمان تصدی 8 سال ریاست دانشگاه اصفهان تقدیر وتشکرکرد.

* نباید اجازه تطهیر چهره خائنین به ملت و نظام داده شود

در ادامه علی صالحی مسئول سابق و عضو فعلی شورای اندیشه‌ورز بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان با اشاره به سابقه مدیریت 8 ساله دکتر طالبی در دانشگاه اصفهان گفت: آنچه که همگان را امیدوار می کند تجربه مدیریتی دکترطالبی است و این  موضوع دانشجویان  را به افزایش دستاوردهای دانشگاه، رفع نقاط ضعف گذشته و البته پیگیری و تقویت نقاط مثبت فراوان دوره های قبلی مدیریت دانشگاه در دوره فعلی، امیدوار میکند.

وی گفت: یکی از اصلی‌ترین وظایف بسیج دانشجویی که در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی هم آمده دفاع همه جانبه از دستاوردهای نظام و انقلاب در دانشگاه‌ها و مجامع علمی کشور است.

مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان یکی از بهترین دوران بسیج دانشجویی را در زمان ریاست دکتر طالبی در دانشگاه اصفهان دانست و خواستار ادامه این همکاری و تعامل در دوران جدید شد.

وی در پایان ضمن تبریک انتخاب دکتر طالبی به عنوان ریاست دانشگاه تصریح کرد: همزمانی این دیدار با حماسه 9 دی ماه موضوع مبارکی است و امیدواریم که سرپرست جدید دانشگاه با توجه به حرکت مردم در 9 دی ماه و حماسه 24 خرداد بر طبق مشی اعتدالی دولت و رئیس جمهور محترم، همچون سالهای گذشته در دانشگاه اصفهان اجازه کمرنگ شدن این حماسه و مطالبات مردم در قبال سران فتنه و نیز تطهیر چهره خائنین به ملت و مردم سالاری جمهوری اسلامی داده نشود.

* تعامل بسیج دانشجویی با دانشگاه و دولت ناشی از دید انقلابی است

در بخش دیگری از این دیدار میلاد منصوری عضو شورای اندیشه ورز بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان گفت: اصل حضور بسیج دانشجویی در دانشگاه ها ثابت است و شکل فعالیت آن به فراخور شرایط هر دوره ای تغییر می یابد. همانطور که در دهه 70 این مجموعه باید با اقدامات سلبی توطئه دشمنان در دانشگاه ها را خنثی می کرد پس از رسیدن دانشگاه در دهه 80 به سطح عقلانیت نسبی به سمت حرکت‌های آموزشی و پژوهشی تغیر تاکتیک داده است اما در سایر ابعاد نیز دارای فعالیت است و محور این فعالیت ها حرکت های علمی است.

منصوری اظهار داشت: امروز که بسیج دانشجویی متناسب با نیازهای روز کشور تغییر حرکت داده و در زمینه‌های پیشرفت علمی حرکت می کند امیدواریم در دوره جدید، تدبیر و امید و اعتدال را در دانشگاه ها و حتی در خانواده دانشجویان تسری یابد.

عضو شورای اندیشه ورز بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان تاکید کرد: پیش داوری اقدام درستی نیست و ما نیز خود را درگیر آن نمی‌کنیم امیدواریم 4 سال فرصتی که پیش رو هست نمونه‌ای برجسته از تعامل بسیج دانشجویی با ریاست دانشگاه رقم بخورد. چرا که فارغ از تمام اختلاف سلایق، نگاه بسیج دانشجویی به دولت و دستگاه های دولتی نگاهی فرا حزبی و نگاهی بر مبنای کمک به کارایی دولت منتخب ملت و نظام جمهوری اسلامی است.

وی افزود: بر این اساس ممکن است در راستای تحقق هدف افزایش کارایی، اقدامات این مجموعه ایجابی و یا سلبی باشد چراکه این نگاه تعاملی ناشی از دید انقلابی است و بر مبنای نگاه های منفعلانه و سازشکارانه شکل نگرفته است.


* خواستار ارتباط مستمر ریاست دانشگاه با تشکل‌های دانشجویی هستیم
 
مسئول واحد خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان نیز در بخشی از صحبت‌های خود به ویژگی های مدنظر رهبری در مورد روسا و اساتید دانشگاه ها پرداخت و تاکید کرد: انقلابی بودن اساتید و این که این انقلاب را به تعبیر رهبری  از بن دندان قبول داشته باشند از اصلی ترین ملاک برای انتصاب ها و جذب اعضای هیات علمی است.

وی با اشاره به فضای شایسته برای دانشگاه در جمهوری اسلامی گفت: فضای دانشگاه باید اسلامی باشد و اساتید، دانشجویان و مسئولین باید در این فضا و متناسب با شرایط آن به فعالیت بپردازند. و ماموریتی که برای این تشکیلات اسلامی تعریف می شود اسلامی شدن دانشگاه ها و بومی سازی علوم انسانی است که امیدواریم در دوره جدید بدان توجه ویژه ای شود.

عضوشورای اندیشه ورز بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان در پایان اظهار داشت: ضمن تشکر از بابت شکل گیری این جلسه امیدواریم این نشست ها ادامه داشته باشد و ارتباط مستمر ریاست دانشگاه با تشکل های دانشجویی به عنوان صدای دانشجو همواره ادامه داشته باشد.

* برای مقابله با پژوهش‌های اجباری و بی‌کیفیت آماده‌ایم

محمود عیوضلو مسئول پژوهشکده علوم انسانی شهیدعلم الهدی بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان در ادامه این نشست گفت: ویژگی اصلی دانشگاه باید توجه به رسالت های علمی و دوری از سیاست زدگی و سیاسی کاری باشد کما اینکه بسیج دانشجویی نیز در دهمه چهارم انقلاب رویکرد های خود را متناسب با نیازهای دهه پیشرفت وعدالت تغییر داده است.

دانشجوی نمونه سال 89 کشور و برگزیده جشنواره جوان برتر کشور در سال 92 تاکید کرد: تفکر بسیجی زمینه ساز نخبه پروری است و البته این مستلزم سازماندهی و تشکیلات مناسبی است که بتواند بدان جهت دهد.

عیوضلو با اشاره به سابقه فعالیت دو ساله پژوهشکده علم الهدی اظهارداشت: عضو گیری و تعریف پژوهش برای اعضا، برگزاری جشنواره پژوهش و پژوهشگر برتر، همکاری با صنعت و حضور در برپایی جشنواره هایی نظیر شهر اسلامی و کنگره امامزادگان و نیز داوری مقالات از جمله فعالیت های پژوهشکده علوم انسانی شهید علم الهدی در این ایام بوده است.

وی با اشاره به معضلات علمی و پژوهشی در دانشگاه اصفهان تاکید کرد: اینکه دانشجو بتواند خود مجری طرح پژوهشی باشد و مجبور به ارائه مقاله و طرح پیشنهادی اساتید نشود موضوعی است که باید در چارچوب انضباط پژوهش و ارتقای سطح کیفی پژوهش های علمی پیگیری شود. که پژوهشکده علم الهدی آماده است با معاونت پژوهشی و آموزشی دانشگاه در پیگیری و تحقق این مساله همکاری ویژه‌ای داشته باشد.

این جلسه با اهدا لوح تقدیر و هدیه ای از سوی بسیج دانشجویی به سرپرست محترم دانشگاه اصفهان جناب آقای دکترطالبی به پایان رسید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار