يک ناوچه چيني به منظور همراهي و محافظت از محموله تسليحات شيميايي سوريه که قرار است از اين کشور خارج شود، روز شنبه در قبرس پهلو گرفت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز؛ ناوچه موشک انداز «يانچنگ» قرار است کاروان کشتي هاي نروژ و دانمارک را که هم اکنون در آبهاي بين المللي نزديک سوريه مستقر شده اند همراهي کند. اين کاروان منتظر صدور دستور ناظران بين المللي به منظور آغاز فرآيند خروج تسليحات شيميايي سوريه از اين کشور است.

عمليات انتقال تسليحات شيميايي سوريه به خارج از اين کشور در ابتدا قرار بود حداکثر تا پايان سي و يکم ماه دسامبر آغاز شود، اما اين کار به علت بدي آب و هوا، فراهم نبودن امکانات پشتيباني و همچنين درگيري هاي سوريه به تعويق افتاد. مقامات چين و قبرس در اين باره اعلام کردند هنوز مشخص نيست اين عمليات دقيقا چه تاريخي انجام خواهد شد.

«ليو شينشنگ» سفير چين در قبرس در اين باره گفت:‌ «چين از تلاشهاي جامعه بين المللي با هدف نابودي تسليحات شيميايي سوريه حمايت مي کند. ما اميدواريم اين عمليات با موفقيت انجام شود.»

«فوتيس فوتيو» وزير دفاع قبرس نيز پس از ديدار با مقامات چين در اين باره اعلام کرد انتظار دارد اين عمليات به زودي و حتي امروز، آغاز شود.

روسيه نيز قرار است يک فروند ناو خود را به منظور محافظت از کاروان کشتي هاي حامل تسليحات شيميايي سوريه اعزام کند. اين تسليحات شيميايي قرار است توسط 2 کشتي باربري به ايتاليا منتقل شود. در آنجا يک کشتي آمريکايي که به تجهيزات خنثي سازي مواد شيميايي سمي مجهز است، اين مواد شيميايي را نابود خواهد کرد.

اين کشتي آمريکايي که «کيپ ري» نام دارد قرار است طي دو هفته آينده، آمريکا را به مقصد درياي مديترانه ترک کند.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار