رئیس کمیته پتروشیمی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه قیمت 18 سنت برای خوراک گاز پتروشیمی‌ها در حد پیشنهاد بوده و تاکنون تصمیمی در این رابطه گرفته نشده است.

موید حسینی صدر درگفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران  درباره تعیین تکلیف قیمت خوراک گازی پتروشیمی‌ها اظهار داشت: قیمت 18 سنت برای خوراک گاز پتروشیمی‌ها در حد پیشنهاد است و هنوز نهایی نشده است تاکنون نیز تصمیمی در این رابطه گرفته نشده است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان این که می‌بایست از ابتدای سال جاری قیمت ۱۲ سنت برای خوراک پتروشیمی‌ها اعمال می‌شد، افزود: احتمال می‌رود نرخ ۱۳ سنت برای اجرا در سال ۹۳ به دولت پیشنهاد داده شود.

وي با اشاره به بحث هایی که اخیرا در مورد افزایش قیمت خوراک گاز واحدهای پتروشیمی در کمیسیون صنایع مجلس برگزار شد گفت: براساس مطالعات صورت گرفته و بحث های کارشناسی قرار براین شد تا قیمت خوراک گاز به میزان 13 سنت تعیین شود.

رئیس کمیته پتروشیمی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که، اتفاق نظر اعضای این کمیسیون نرخی میان 13 تا 18 سنت است، افزود: نرخ 18 سنت برای خوراک پتروشیمی‌ها توجیه دارد.

حسینی صدر ادامه داد: اگر به طور غیر کارشناسی این رقم افزایش یابد، ممکن است تبعات زیادی را به همراه داشته باشد اما هم اکنون قیمت کارشناسی خوراک گاز 13 سنت است.

وی با اشاره به این که پیشنهاد تعیین قیمت خوراک پتروشیمی‌ها در کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهایی و به کمیسیون تلفیق ارسال شده است، گفت: پس از نظر نهایی کمیسیون تلفیق، تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در صحن علنی مورد بررسی قرار می‌گیرد که با توجه به لزوم طی شدن مراحل کارشناسی به نظر می‌رسد قیمت قطعی تا 2 ماه آینده روشن شود.

حسینی صدر در پاسخ به این پرسش که افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها باعث بالارفتن قیمت محصولات می‌شود یا نه، تصریح کرد: تأثیر این افزایش بر قیمت محصولات نهایی پتروشیمی‌ها بسیار کم است و دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان بازرسی و ستاد حمایت از تولید کنندگان باید با هرگونه افزایش قیمت محصولات برخورد کنند.

وی اضافه کرد: افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها عین عدالت است و اگر دولت گاز را به‌صورت آزاد بفروشد بیش از 6 هزار میلیارد سود نصیبش می‌شود.

حسینی صدر ادامه داد: قیمت پایین خوراک موجب شده است تا کسی به دنبال زنجیره ارزش نرود و تنها در بالادست بمانیم، از این رو پتروشیمی ها درواقع خام فروشی می کنند در صورتی که باید صنایع تکمیلی ما تقویت شود.

گفتنی است قیمت خوراک پتروشیمی به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شده است.

در ادامه منصور معظمي گفت: توجيه اقتصادي طرح‌ها به شدت از قيمت خوراک و قيمت فروش متاثر است، ضمن آنکه نرخ خوراک بايد مزيت توسعه باشد.

وي با اشاره به اين که بازار سرمايه حکايت از شادابي شرکت‌هاي پتروشيمي در بورس دارد، افزود: هر چه قيمت محصول افزايش يابد، نرخ خوراک بيشتر مي شود، ضمن آنکه نرخ به دست آمده خوراک حداقل 17 سنت است. همچنين بر اساس مصوبه ستاد تدابير قيمت خوراک گاز 13 سنت در نظر گرفته شده است که اين مصوبه تاکنون اجرا نشده است.

 معظمي با اشاره به قيمت گذاري مجدد خوراک گفت: اين نرخ متاثر از نرخ محصول است. مکانيزم قيمت گذاري شامل قيمت متاثر از نرخ نفت خام يا قيمت خوراک متاثر از محصول است.

معاون برنامه ريزي و نظارت بر منابع هيدروکربوري وزارت نفت با تاکيد بر اين که براساس قانون هدفمندي‌ يارانه‌ها قيمت خوراک بايد حداکثر 65 درصد نرخ سبد صادراتي در مبدا خليج فارس باشد، گفت: اين قانون چند مشکل دارد از جمله اين که در خليج فارس سبد صادراتي نيست؛ همه در خليج فارس خريدار هستند نه فروشنده و از سوي ديگر 65 درصد حدود 33 سنت مي‌شود.

وي با تاکيد بر اين‌که مشکل قيمت خوراک نيازمند مطرح شدن در مجلس نيست و دولت بايد آن را حل کند ، گفت: در صورتي خوراک را با تخفيف عرضه مي کنيم که بخش عمده سود در توسعه پتروشيمي به کار گرفته شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار