30 درصد از برنج‌هاي توليدي داخلي در مرحله کاشت، داشت و برداشت به هدر مي‌رود که با جلوگيري از واردات و اتلاف ضايعات در بخش کشاورزي در توليد برنج خودکفا مي‌شويم.

علي ايرانپور عضو کميسيون کشاورزي مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با بيان اينکه کشور ما ساليانه سه ميليون و 200 هزار تن برنج نياز دارد افزود: 30 درصد از اين نياز، معادل سه ميليون و 200 هزار تن از طريق واردات و مابقي توسط توليدات داخلي تأمين مي‌شود. 

وي تصريح کرد: با کاهش ضايعات و اصلاح روش‌ها، توليدات داخلي افزايش و واردات کاهش خواهد يافت. 

ايرانپور با بيان اينکه افزايش واردات مي‌تواند ناشي از عدم هماهنگي بين وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزي باشد، افزود: با نبودآمار توليد و بررسي نشدن نياز واقعي کشور به ميزان واردات، با کاهش و يا افزايش مواجهه خواهيم شد. 

عضو کميسيون کشاورزي مجلس شوراي اسلامي با اظهار اميدواري در اجراي کامل طرح انتزاع و رفع بسياري از نواقص و مشکلات در واردات و صادرات يادآور شد: چنانچه واردات برنج و يا هر محصول ديگر اعم از چاي و مرکبات بيش از نياز هر ساله کشور وارد شود آسيب جدي‌تر توليدات داخلي وارد مي‌کند. 

نماينده مردم مبارکه با بيان اينکه ذخيره‌سازي بايد در حوزه نهادهاي دامي صورت بگيرد خاطرنشان کرد: واردات و ذخيره‌سازي نهادهاي دامي، تأثير مستقلي بر کاهش قيمت گوشت سفيد و قرمز دارد. 

ايرانپور با بيان اينکه کيفيت برنج‌هاي خارجي در مقايسه با برنج‌هاي داخلي کمتر و ارزان‌تر هستند اظهار داشت: قيمت و کيفيت برنج‌هاي خارجي باعث مي‌شود افرادي که توانايي خريد برنج مرغوب داخلي را ندارند از آن استقبال کنند و اين شرايط تأثير فني بر توليدات برنج و برنجکاران داخلي مي‌گذارد. 

نماينده مردم مبارکه با تأکيد براينکه امنيت بهداشتي بايد در کنار امنيت غذايي تأمين شود افزود: بررسي وضعيت برنج‌هاي وارداتي و موارد بهداشتي در آن بايد زنگ خطري باشد بر واردات، چنانچه تا هنگامي که نياز به محصولي نداريم، اقدام به واردات نکنيم.
 انتهاي پيام/

برچسب ها: ضایعات ، تولید ، برنج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار