به نوشته روزنامه اينديپندنت ، وزير امور خارجه آرژانتين در اشاره به سخنان نخست وزير انگليس درباره جزاير فالکند«مالويناس»گفته است انگليس شيري است که غرش مي کند اما ديگر کسي را نمي ترساند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه ایندیپندنت در شماره امروز خود در اينترنت نوشت: «هکتور تيمرمن» در مقاله اي که سفارت آرژانتين در لندن منتشر کرده است همچنين گفته است ديويد کامرون نخست وزير انگليس «پيام صلح را که کريسمس بايد الهام بخش آن باشد فراموش کرده است» زيرا او در پيام سال نو خود بر تعهد انگليس براي دفاع از جزاير «فالکلند» به عنوان جزاير متعلق به اين کشور تاکيد کرده بود. 

کامرون در پيام سال نو ميلادي قانون جديدي را که در آرژانتين به تصويب رسيده است و بر اساس آن براي هرگونه عمليات اکتشاف نفتي در آبهاي فالکلند مجازات سنگين حبس و جريمه تعيين شده است به شدت انتقاد و آن را تلاشي «شرم آور» توصيف کرد.

اظهارات هکتور تيمرمن چند روز پس از آن منتشر مي شود که کريستينا فرناندز کرشنر رئيس جمهور آرژانتين يک نيروي ويژه جديد براي «دفاع بهتر» از منافع جزاير فالکلند که در آرژانتين مالويناس ناميده مي شوند تشکيل داد. 

تيمرمن به عنوان وزير امور خارجه آرژانتين ادعاي کشورش را در خصوص اين جزاير مجددا مطرح کرده است. اين مناقشه پس از جنگ سال 1982 ميان آرژانتين و انگليس بر سر اين جزاير تا حدودي فروکش کرده بود اما در سال 2010 پس از آنکه انگليس اکتشافات نفتي را در آبهاي اطراف اين جزاير آغاز کرد مناقشه ميان دو کشور مجددا  بالا گرفت.

در همه پرسي پارسال از ساکنان جزاير فالکلند 1513 نفر موافق در برابر3 مخالف به اين راي دادند که اين جزاير بخشي از سرزمين انگليس باقي بماند. کامرون نيز در پيام سال نو خود با اشاره به اين نتيجه آن را پيامي بسيار روشن توصيف کرده بود. وي گفته بود انگليس همواره آماده است از جزاير فالکلند دفاع کند. 

با اين حال ، تيمرمن اين همه پرسي را نقض قطعنامه هاي سازمان ملل دانست و آن را رد کرد و گفت خودداري لندن از مذاکره درباره اين مسئله « شاهد قانع کننده اي از اين است که اين شير مي غرد اما ديگر کسي را نمي ترساند.»

وزير امور خارجه آرژانتين در مقاله خود همچنين نوشت انگليس «هيچگونه اعتبار اخلاقي ندارد و کشوري است که در اکثر موارد تصميمات سازمان ملل را  ناديده گرفته است ، به ويژه هر گاه که اين تصميمات با تلاش براي پايان دادن به استعمار مرتبط بوده است.»

وي افزود :«پاسخ آرژانتين به تهديدات کلامي و نظامي اين قدرت استعماري همچنان دعوت به رعايت قانون بين الملل و قطعنامه سازمان ملل خواهد بود.»

سازمان ملل از سال 1965 خواستار مذاکرات انگليس و آرژانتين براي دستيابي به يک راه حل مسالمت آميز براي مناقشه 2 کشور بوده است اما اين درخواست ها در غياب قطعنامه موثري که به تصويب شوراي امنيت سازمان ملل رسيده باشد نتيجه اي نداشته است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار