تلاش کنیم تا در عصری که گونه های جانوری و گیاهی به دست انسان به انقراض و نابودی سوق داده می شودبقیه گونه های گیاهی و حیوانی حفاظت شود.

 

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ در عصری قدم گذاشته ایم که انقراض گونه های گیاهی و حیوانی با تاریخچه زمین ناهماهنگ شده و جهان در دستیابی به هدفش که همانا کاهش چشمگیر میزان تلف شدن تنوع زیستی است شکست خورده و بسیاری از گونه های جانوری و گیاهی به دست انسان به انقراض و نابودی سوق داده می شود اما وظیفه ما حفاظت از بقیه گونه ها است آن هم به شکل جدی تر تا در همان باتلاق چند صد سال گذشته تخریب گونه های زیست محیطی زمین فرو نرویم .

استان فارس 7 درصد خاک کشور را اشغال کرده است و با وجود 3 ذخیره گاه جنگلی به عنوان یکی از ذخیره گاههای مهم و غنی گونه های جانوری در کشور محسوب می شود به طوری که انواع گونه های جانوری در حال انقراض از جمله گورخر و پلنگ ایرانی در مناطق حفاظت شده فارس وجود دارد که با اندکی اهمال ، به فهرست گونه های منقرض شده خواهد پیوست .

اکنون 433 گونه جانوری شامل 80 گونه پستاندار ، 246 گونه پرنده ، 60 گونه خزنده ، 4 گونه دوزیست و 46 گونه ماهی در 6 زیست گاه استان فارس به وسعت بیش از یک میلیون و سیصد و پنجاه هزار هکتار حیات دارند که 40 درصد گونه های جانوری کشور را شامل می شود 

از جمله مناطق حفاظت شده مهم استان فارس می توان به پارک ملی بمو ، قطرویه ، بختگان ، ارژن ، پریشان ،بهرام گور و هرمود لارستان به عنوان ذخیره گاههای مهم زیستی کشور اشاره کرد.

پس از ماهها تلاش در آخرین سرشماری منطقه حفاظت شده بمو ، یک پلنگ ایرانی رویت شد و دوربین های تله ای رصد گران با شکار لحظه ای پلنگ ، این حیوان با ارزش و رو به انقراض را مشاهده کردند.

پارک ملی بمو 48 هزار هکتار وسعت دارد و یکی از مناطق چهارگانه طبیعی در استان فارس است که دارای 112 گونه جانوری 69 گونه پرنده ، 21 گونه پستاندار ، 19 گونه خزنده و 3 گونه دو زیست و همچنین گونه‌های مختلف گیاهی است .

ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت : بر اساس مشاهدات محیط بانان در سرشماری پاییزه حیات وحش ، رد پاهای مشکوک ، سرگین ، آثار و بقایای به جا مانده نشان از وجود 6 پلنگ ایرانی دیگر در این منطقه داد .

این در حالی است که 9 آذر یک ماده پلنگ ایرانی به علت کوچک شدن زیستگاه ، دوری از گله و ضعف تغذیه ای در کوهستانهای استهبان فارس تلف شد که این اتفاق انتقاد بسیاری از دوستداران حیات وحش را بهمراه داشت .

به گفته ابراهیمی کارنامی جمعیت این حیوان در گذشته در کوه‌های استهبان ، بسیار زیاد بوده است اما بعلت نابودی زیستگاه و کاهش شدید گونه‌های غذایی ، این حیوان هم اکنون در معرض انقراض است و مدتهاست در این منطقه دیده نشده است .

با توجه به در معرض انقراض بودن این گونه ارزشمند لزوم حفاظت از این حیوان اهمیت زیادی دارد .

مدیر کل حفاظت از محیط زیست فارس می گوید : برای حفاظت از این گونه ، نقاط حساس و کریدورهای منطقه ای که محل عبور این حیوان است شناسایی و بیش از 7 دوربین تله ای با نظارت بیش از 100 محیط بان در مناطقی که احتمال وجود پلنگ در آن هست نصب شده است 

ابراهیمی همچنین گفت : پس از این حادثه افزایش طعمه در زیستگاههای این حیوان و حفاظت از زیستگاهها با افزایش 50 درصدی محیط بانان هم اجرا شد .

وی با بیان اینکه بسیاری از دامداران منطقه برای حفاظت از دامهای خود اقدام به گذاشتن طعمه آلوده به سم و مواد کشنده در مسیر عبور این حیوان با ارزش می کنند افزود: به منظور ترویج فرهنگ حفاظت از پلنگ ایرانی دوره های آموزش متعددی برای روستاییان ، دامداران ، دانش آموزان و حاشیه نشینان مناطق حفاظت شده هم در حال برگزاریست .

قائدی رئیس منطقه حفاظت شده بمو گفت: حضور پلنگ به عنوان یکی از گوشتخواران بزرگ که جایگاه خاصی در چرخه حیات منطقه دارد ، نشانی از سلامت محیط زیست و وجود امنیت در منطقه است .

کارشناس حیات وحش محیط زیست فارس می گوید : ایران مهمترین زیستگاه پلنگ در خاورمیانه است و پلنگ‌ها به شدت قلمرو‌طلب هستند ؛ قلمرو هر پلنگ نر نزدیک 5 تا 10 هزار هکتار برآورد شده است ؛ بنابراین ، گسترش فعالیت‌های انسانی ، تخریب عرصه‌های طبیعی و کاهش وسعت زیستگاه پلنگ در ایران یکی از مهمترین دلایل کاهش جمعیت پلنگ و افزایش تقابل آن با انسان است .

خانم جولایی گفت : در تازه ترین برآورد ملی مشخص شد بین 550 تا 850 قلاده از این جانور در کشور وجود دارد با این حال تراکم جمعیتی پلنگ در ایران بسیار کم و بین یک تا 6 قلاده در هر 100 کیلومتر مربع برآورد می شود .

وی ادامه داد : پلنگ گربه ای بزرگ دارای آرامش شب و روز ولی در مناطقی که احساس خطر کند شب فعال است ؛ به صورت انفرادی زندگی و بی صدا و با سرعت کم حرکت می کند.

خانم جولایی افزود : این نوع پلنگ در سوراخ درختان و شکاف سنگ ها لانه می سازد و از شنوایی قوی برخورداراست .

اژدری محیط بان منطقه حفاظت شده بمو گفت: هم اکنون منطقه بمو مهمترین زیستگاه پلنگ ایرانی در فارس است .

پارک ملی بمو در 20 کیلومتری شمال شهر شیراز در مجاورت جاده شیراز – مرودشت قرار دارد.

در بمو علاوه بر پلنگ ، آهو ، قوچ و میش ، بز و پازن ، کفتار ، گرگ ، روباه و شغال و پرندگانی از جمله عقاب طلایی ، هما ، کرکس ، دال ـ کبک ، تیهو و کوکر سفید زیست می کنند و حفاظت از پلنگ حیات این گونه ها را نیز تضمین می کند .

اکنون نسل 25 گونه جانوری در استان فارس با خطر انقراض مواجه است ، گورخر ایرانی ، پلنگ ایرانی ،گوزن زرد و پلیکان پا خاکستری اکنون در مناطق زیستگاهی حیات وحش استان فارس به جمعیت محدود رسیده است .

جعفری نژاد معاون طبیعی محیط زیست فارس با بیان اینکه شکار یکی از اساسی ترین دلیل انقراض نسل حیوانات است افزود: جلوگیری از شکار بی رویه ، آموزش شکارچیان درباره نحوه شکار ، مدیریت آماری گونه های پستانداران ، حلقه گذاری پرندگان کمیاب و تقلیل اسلحه های شکاری متناسب با جمعیت پستانداران از اقدامات محیط زیست استان فارس برای حمایت از گونه های در معرض تهدید است .

فارس با مساحت بیش از 122 هزار متر مربع در خاستگاه دوم کشور در حوزه تنوع زیستی قرار دارد و تاکنون 443 گونه جانوری در آن شناسایی شده است.

هم اکنون 10 درصد از مساحت استان فارس در 6 منطقه با مدیریت زیست محیطی به ثبت رسیده و این مناطق از بهترین زیستگاهها و پناهگاههای حیات وحش کشور است./س

انتهای پیام/

برچسب ها: حفاظت ، پلنگ ، ایرانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.