در راستای کاهش مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، سطح زیرکشت چغندرقند در استان آذربایجان غربی12 هزار هکتار کاهش یافته است.

  

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مهاباد ،علی مختاری رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت : سطح زیرکشت چغندرقند در استان 38 هزار هکتار بوده که در سال های اخیر به 26 هزار هکتار کاهش یافته تا میزان آب صرفه جویی شده از منابع زیر زمینی به دریاچه ارومیه ملحق شود.

وی ادامه داد: میزان تولید چغندرقند در سال زراعی 90 – 91 در آذربایجان غربی دو میلیون تن بود که در سال زراعی جاری این میزان به یک میلیون و 350 هزار تن کاهش یافته است.

وی اظهار کرد: جهاد کشاورزی موضوع اصلاح الگوی کشت را با جدیت دنبال می کند و در این راستا مطالعات کارشناسی آن آغاز شده به طوری که در این زمینه تغییر محل کشت چغندرقند از حوضه آبریز دریاچه ارومیه به سایر مناطق در جنوب و شمال استان را در دستور کار داریم.

وی همچنین افزایش راندمان تولید محصولات آب بر در بخش کشاورزی را مورد تاکید قرار داد و گفت: در حال حاضر میزان تولید چغندرقند در هر هکتار 52 تن است در حالی که یک کشاور بوکانی از هر هکتار 185 تن چغندر برداشت می کند که این موضوع برای ما حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: کشاورزی و بخصوص اصلاح الگوی کشت بخش مهمی از مدیریت مصرف منابع آب در استان است که در این بخش نیز به دنبال افزایش راندمان مصرف آب هستیم.

وی گفت: در زمان حاضر راندمان مصرف آب در بخش کشاورزی استان 40 درصد است که این میزان در آبیاری های نوین 75 درصد می باشد و هدفگذاری ما نیز بهره مندی از شیوه های نوین آبیاری در بخش کشاتورزی است.

مختاری اضافه کرد: حدود 40 درصد از آب تولیدی استان در بخش کشاورزی مصرف می شود و 40 درصد از جمعیت استان را نیز در این حوزه مشغول به کار کرده است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.