مدرک تنها چند تکه کاغذ حاصل اختراع آدم‌های زمینی است واز فضا نیامده است گرچه دانش شناسان واقعی از ارزش واقعی علم و کم ارزشی مدرک مطلعند، اما هنوز در میان عده کثیری از افراد رنگ و بوی تازه‌ای دارد.

 
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، مدتهاست کسی به فکر علم آموزی نیست و افراد تنها برای گذراندن دوره و کسب مدرک به دنبال درس و علم می‌روند و گاهی به قدری بی میل و بی رغبت به این سو حرکت می‌کنند که به راحتی و با هر مانعی میدان را خالی کرده و بی خیال همه چیز می‌شوند و به ندرت کسی به دنبال اختراع و نوآوری است .

متاسفانه این روزها همه چیز با پول معنا می‌شود، دانشگاه رفتن، درس خواندن و حتی تدریس در دانشگاه همه تنها با هدف کسب درآمد انجام می‌گیرد. تعداد علاقمندان واقعی دانش اندوزی بسیار کم شده و حتی استادی که در دانشگاه تدریس می‌کند نیز به پول می‌اندیشد و دانشجو یکی از ابزاری است که او را به هدفش می‌رساند، گرچه دانشجو نیز برای کسب درآمد و شغلی مناسب دانشگاه را بهترین وسیله می‌داند.

در زمان‌های گذشته مدرکی نبود سقراط هیچ گاه مدرکی به شاگردانش نداد و در آن زمان ملاک ارزیابی انسان‌ها میزان درک و فهم از امور و کتاب‌هایی بود که می‌نوشتند.

متاسفانه امروزه همه چیز برعکس شده است لیاقت، درک و استعداد افراد دیگر به چشم نمی‌آید. در حال حاضر اگر با داشتن تجربه و مدرک ناکافی به سمت امور فرهنگی و علمی بروی چیزی دستت را نمی‌گیرد در صورتی که دارای مدرک دکتری باشی در بهترین جا قرار داری حتی اگر تجربه عملی در چنته نداشته باشی.

مدرک هیچ گاه درک، فهم و شعور به همراه ندارد چرا اگر اینگونه بود پس می‌توان گفت سقراط و افلاطون و هزاران فیلسوف دیگر که مدرکی از فلان دانشگاه نداشته‌اند دانش چندانی نداشته‌اند.

مدرک تنها چند تکه کاغذ حاصل اختراع آدم‌های زمینی است و از فضا نیامده است اگرچه دانش شناسان واقعی از ارزش واقعی علم و بی ارزشی مدرک مطلع هستند، اما هنوز در میان عده کثیری از افراد رنگ و بوی تازه‌ای دارد.

اعتماد به چند تکه کاغذ همان اعتماد به دانشگاه و سیستم آموزشی است و توجه به توانایی و تجربه فرد بی اهمیت شده و جای واقعی خود را از دست داده است، گرچه نباید همه افراد را در یک کفه ترازو قرار داد و عده بسیاری تجربه در کنار مهارت را موثرترین و بهترین راه برای کسب موفقیت می‌دانند.

متاسفانه اکثر فارغ التحصیلان دانشگاهی از مهارت لازم محروم هستند و تنها به دریافت مدرکی بسنده کرده‌اند؛ مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان قم با اشاره به کمبود نیروی انسانی مهارت دیده در بین جوانان و دانشجویان تصریح کرد: حدودا 30 درصد از دانشجویان دانشگاه‌های کشور تکنسین بوده و در مقطع کاردانی و در رشته‌های فنی مشغول به تحصیل هستند در حالی که 66 درصد از آنها در مقطع کارشناسی تحصیل می‌کنند و این آمار نشان دهنده کمبود تربیت تکنسین در دانشگاه‌های کشور و عدم پرداختن به مباحث مهارتی و آموزش‌های عملی و کاربردی در سیستم آموزشی است.

از یک طرف بوم افتاده‌ایم گاهی به قدری روی دریافت مدرک تمرکز می‌کنیم که فراموش می‌شود در کنار آن تجربه و مهارت آموزی نیز جایی دارد.

با نگاهی گذرا به نیازمندی‌های روزنامه‌ها می‌بینی که اکثرا به دنبال نیرویی با مدرک لیسانس هستند، در واقع به راحتی خلاقیت‌ها و تجربه‌ها به باد فراموشی سپرده شده‌اند.

تعداد افرادی که چند مدرک دارند کم نیستند و این میزان رو به افزایش است و هنگامی که علت را جویا شوی شغل خوب و پر درآمد را بهترین دلیل خود عنوان می‌کنند.

البته همواره داشتن مدرک خوب و عالی ضامن شغل مناسب نیست، چرا که عده‌ای مدارک تحصیلی بالا دارند، اما نمی‌توانند شغلی هم طراز با مدرک خود پیدا کنند و این موضوع به توانایی و استعداد افراد نیز بر می‌گردد.

 

نقش دانش، عملکرد و توانایی افراد در پیشرفت جامعه

لیلا که به تازگی در ایستگاه 36 سالگی دنیا پیاده شده است و دارای دو مدرک دانشگاهی است می‌گوید: لیسانس ادبیات فارسی دارم، متاسفانه هیچ کاری که به رشته‌ام مرتبط باشد پیدا نکردم.

وی می‌افزاید: پس از آن با پرس و جو و تحقیق علوم سیاسی را رشته مناسبی دیدم، اما در حال حاضر با وجود دارا بودن دو مدرک بیکار هستم، همه تلاشم برای پیدا کردن کار مناسبی بوده است، اما انگار اشتباه بود.

یکی از اساتید دانشگاه‌های قم می‌گوید: هر موضوعی در جامعه تقویت شود به هنجار تبدیل شده و نوعی شخصیت آن جامعه محسوب می‌شود و در صورتی که توجه و تاکید به سمت مدرک پیش برود به طور حتم نوعی ارزش به حساب می‌آید.

مصطفی مولایی با بیان اینکه جامعه باید عوامل تقویتی و انگیزشی را روی دانش، عملکرد و اثرات فرد متمرکز کند اظهار می‌کند: اگر توجه لازم به توانایی و یافته‌های فرد باشد به گونه‌ای که بتواند منشا اثر و گره گشا شود تاثیری دو چندان در پیشرفت و حرکت رو به جلوی جامعه دارد.

وی بهترین راهکار را کاربردی کردن طرح‌ها و برنامه‌های افراد عنوان و خاطرنشان می‌کند: توجه به اختراعات و طرح‌های سازنده که می‌تواند نقش اساسی در روند جریان کارها و امور داشته باشد بسیار مهم است و باید در اولویت امور مسئولان قرار بگیرد.

این مدرس دانشگاه ضمن اشاره به اهمیت مدرک و تحصیلات آکادمی می‌افزاید: موفقیت زمانی نصیب فرد می‌شود که در کنار مدرک دانشگاهی از مهارت و تجربه لازم نیز برخوردار باشد.

مولایی به نقش زیرساخت‌ها از جمله خانواده و دانشگاه اشاره می‌کند و یاد آور می‌شود: همه اقشار با هر تیپ و شخصیت و از هر ارگان گرفته تا دانشگاه و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی باید برای پر کار و پر بار کردن توانایی افراد حمایت خود را نشان دهند.

در حال حاضر بیش از 30 دانشگاه و مرکز آموزش عالی در استان قم وجود دارد که 91 هزار و 66 دانشجو در آن تحصیل می‌کنند، ای کاش به جای اینکه تعداد دانشجویان و فارغ التحصیلان را افزایش دهیم بستر لازم برای پیشرفت و گره گشایی از بندهای موجود در جامعه را جز اولویت‌های امر قرار دهیم./س
برچسب ها: قم ، دانشجو ، فارغ التحصیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.