براساس آخرین مصوبه کمیسیون منابع زنده دریای خزر ، صید تجاری ماهیان خاویاری در سال 2014 نیز در دریای خزر ممنوع است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران رشت ؛ در سی و چهارمین اجلاس کمیسیون منابع زنده دریای خزر که از دوم تا چهارم دی ماه در شهر آستاراخان روسیه برگزار شد وضعیت ماهیان خاویاری در این دریاچه بررسی و مقرر شد در سال 2014 نیز صید تجاری ماهیان خاویاری دریای خزر همچنان ممنوع باشد .

صید ماهیان خاویاری با هدف حفظ ذخایر ارزشمند این گونه های نادر از سه سال پیش در دریای خزر ممنوع شده است.

کشورهای عضو کمسیون منابع زنده دریای خزر که در حاشیه این دریاچه بزرگ جهان قرار دارند صرفا برای بازسازی و تولید ماهی مولد اقدام به صید ماهیان خاویاری می کنند.

در سی و چهارمین اجلاس کمیسیون منابع زنده دریای خزر ه نمایندگان شیلاتی روسیه، قزاقستان، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند .

ماهیان خاویاری که استورژن نامیده می شوند و به خانواده تاس ماهیان تعلق دارند، از جمله گونه های آبزی کم نظیری هستند که از قدمتی چند صد میلیون ساله که به عصر ژوراسیک باز می گردد، برخوردارند و از این رو ماهیان خاویار را فسیل های زنده جهان می نامند.

کارشناسان حوزه شیلات انقراض گونه های ماهیان خاویاری را در دریای خزر نگران کننده توصیف کرده اند و یادآور می شوند که در دوره 20 ساله ، تولید خاویار در خزر 20 برابر کاهش یافته است./س.


انتهای پیام

برچسب ها: ماهیان ، خاویاری ، دریای ، خزر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.