"کميته حفاظت از خبرنگاران" اعلام کرد سال 2013 دست کم 70 خبرنگار حين انجام وظيفه و پوشش خبري تحولات و رويدادها در نقاط مختلف جهان کشته شده اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری آسوشيتدپرس،  دست کم 70 خبرنگار در سال 2013 در جهان کشته شده اند : از جمله 29 خبرنگار در جنگ داخلي سوريه، و 10 خبرنگار در خشونت هاي عراق کشته شده اند. 

خبرنگاران کشته شده در سوريه از آغاز امسال تاکنون عبارت بودند از شهروند-خبرنگاراني که اخبار تحولات مربوط به درگيري ها را از شهرهايشان مخابره مي کردند، خبرنگاراني که براي رسانه هاي خبري دولتي کار مي کردند، و  تعداد انگشت شماري از خبرنگاران رسانه هاي خارجي، از جمله محمد المسالم، گزارشگر الجزيره که به ضرب گلوله يک تروریست کشته شد. 

شش خبرنگار نيز در مصر کشته شدند. نيمي از اين خبرنگاران چهاردهم اوت در حالي کشته شدند که سرکوب معترضان به برکناري محمد مرسي، رئيس جمهور مصر را توسط نيروهاي امنيتي گزارش مي دادند. 

« کميته حفاظت از خبرنگاران » از سال 1992 شمار گزارشگران و خبرنگاراني را که در نقاط مختلف جهان کشته يا زخمي مي شوند پيگيري مي کند. 

بيشتر خبرنگاران کشته شده در اين سال ها شامل افرادي هستند که هنگام پوشش خبري تحولات محل زندگيشان کشته شده اند. در سال 2013 نيز بيشتر خبرنگاران کشته شده شامل همين افراد بودند. 

بسياري از خبرنگاران در بحبوحه درگيري ها و هنگام پوشش خبري در مناطق درگيري کشته شده اند، اما در برخي از کشورهاي جهان نيز خبرنگاران پس از گزارش دادن درباره موضوع هاي مهم و حساس به قتل رسيده اند. 

در برزيل، کلمبيا، فيليپين، هند، بنگلادش، پاکستان و روسيه مواردي وجود دارد که گزارشگران و مفسراني که عملکرد سوء پليس، فساد مالي مقامات سياسي يا مسائل مربوط به قاچاق مواد مخدر و ديگر موضوع هاي مهم را تحت پوشش خبري داده بودند، کشته شدند. 

شورشيان در عراق نيز اين ماه در حمله اي انتحاري به دفاتر شبکه تلويزيوني « صلاح الدين تي وي» در تکريت، پنج تن از کارکنان خبري اين شبکه را کشتند. 

« کميته حفاظت از خبرنگاران» هنوز در حال تحقيق درباره مرگ 25 خبرنگار ديگر است که امسال در نقاط مختلف جهان کشته شده اند. اين 25 نفر جزء70 خبرنگاري نيستند که بنا بر اعلام اين کميته حين انجام وظيفه کشته شده اند. « کميته حفاظت از خبرنگاران » در تلاش است پي ببرد آيا مرگ اين 25 خبرنگار ربطي به شغلشان داشته است يا خير. 

بر اساس گزارش اين کميته، تاکنون دست کم 63 خبرنگار حين پوشش خبري درگيري ها در سوريه کشته شده اند. 

همچنين 60 خبرنگار تنها از آغاز امسال تاکنون در اين کشور ربوده شده اند که هنوز سرنوشت 30 تن از آنان معلوم نيست. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار