آمریکا درصدد امضای یک توافقنامه جدید با اتحادیه اروپا و کشورهای حاشیه اقیانوس آرام است تا از رشد روز افزون قدرت اقتصادی چین جلوگیری کند.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از پرس تي وي، روزنامه آمریکایی "هیل" گزارش داد برنامه‌ریزی برای حصول این توافق به این علت صورت می‌گیرد که واشنگتن از احتمال از دست دادن نفوذ خود در برابر چین نگران است.

طبق این گزارش، کنگره و کاخ سفید برای حصول توافقات تجاری گسترده، اعمال فشار می‌کنند که خطر دامن زدن به یک نزاع اقتصادی با چین را دربردارد.

سخنگوی دفتر نماینده تجاری امریکا در مصاحبه با این روزنامه گفت: اتحادیه اروپا و امریکا در رابطه با استفاده از این توافق برای پیشگام شدن در زمینه اتخاذ رویکردهای موثرتر نسبت به مسائل مشترک مورد نظر در کشورهای ثالث و نظام تجارت جهانی نظیر شرکت‌های دولتی و تدابیری که به نفع صنایع داخلی است، هدف مشترکی را دنبال می‌کنند.

با این وجود، چین می‌گوید این توافقنامه اقدامی از سوی امریکا در تلاش برای ایجاد تغییرات اجباری در قوانین داخلی پکن است.

هواو جیانگو، رییس "آکادمی تجارت بین‌المللی و همکاری اقتصادی چین" در این باره گفت: هم‌اکنون آنها درباره سیاست‌ها صحبت می‌کنند و بیش از همه از تصمیم‌های داخلی و مستقل نگران هستند. این به معنای تصمیم‌گیری‌ها در پشت مرزها و داخل کشورهای خود شما است.

وی افزود: قوانین جدید زیادی وجود دارد که ما باید معنا و مفهوم آن را بفهمیم و درک کنیم که آیا تمامی آنها قابل تعمیم دادن به کل جهان هست یا نه. این مشکل‌ترین کار است که چگونه سیاست‌های کشورهای مختلف را با یکدیگر متحد و مرتبط و آن را منصفانه و علنی کنیم.

توسعه اقتصادی جذاب چین ادامه یافته است و هر چند بلوغ و پختگی روزافزون اقتصاد این کشور و جمعیت‌شناسی نسبتا نامطلوب آن به این معنا است که رشد اقتصادی به طور اجتناب‌ناپذیری آرام و کند خواهد بود، ما پیش‌بینی می‌کنیم که چین برای نخستین بار از سال۱۸۹۰ تاکنون با تصاحب جایگاه امریکا در سال ۲۰۲۸ به بزرگ‌ترین اقتصاد جهان مبدل شود.

 انتهاي پيام/

برچسب ها: آمریکا ، اقتصادی ، چین ، تجاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار