يک رسانه دولتي چين امروز يکشنبه اعلام کرد با ادامه زورآزمايي بودجه در آمريکا و در حالي که اين کشور همچنان با تهديد کسري بودجه براي پرداخت بدهي هاي خود مواجه است ، کشورهاي جهان بايد براي ساختن " جهاني عاري از آمريکا " تلاش کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران،‌ خبرگزاري رسمي چين شين هوا اعلام کرد: در حالي که سياستمداران آمريکايي براي دستيابي به توافقي پايدار به منظور ازسرگيري عادي فعاليت نهادهاي دولتي با شکست مواجه شده اند ،‌ شايد اکنون لحظه خوبي براي آغاز  ساختن جهاني عاري از آمريکا باشد.

شين هوا در اين تفسير با لحني تند نوشت : روزهاي نگران کننده اي که سرنوشت کشورهاي ديگر در دستان يک کشور رقم مي خورد بايد به پايان برسد و نظم جهاني جديدي بايد روي کار بيايد که در آن منافع همه کشورها  محترم شمرده شود و از حمايت مساوي برخوردار باشد.

ادارات دولتي آمريکا به خاطر نبود توافق بين اعضاي کنگره آمريکا بر سر بودجه از ده روز پيش تا کنون تعطيل شده است و احتمال دارد در صورتي که اعضاي کنگره آمريکا نتوانند بر سر افزايش سقف بدهي ها به توافق برسند ، اين کشور با کسري بودجه براي پرداخت بدهي مواجه شود.

پکن در روزهاي اخير با پيش کشيدن موضوع مناسبات  جدانشدني  که اقتصادهاي دو کشور را به هم مرتبط مي کند ، بارها خواستار دستيابي به تفاهم بر سر بودجه در آمريکا شده و در اين زمينه هشدار داده است. 

خبرگزاري شين هوا اعلام کرد بن بستي که به صورت دوره اي دستيابي به هرگونه توافق دوجانبه بين دموکراتها و جمهوريخواهان را بر سر بودجه فدرال و افزايش سقف بدهي دولت فلج کرده است ،  ذخاير مهم دلار را در  شماري از کشورها نيز تهديد و جامعه بين المللي را به شدت نگران مي کند. چين در واقع نخستين کشور مرتبط با بحران بودجه آمريکا به شمار مي رود.

 بر اساس آخرين آمار و ارقام دولت آمريکا ،‌ دومين اقتصاد جهان ( چين ) با داشتن 1277 ميليارد دلار اوراق قرضه مالک اصلي بدهي آمريکاست.

خبرگزاري شين هوا با اشاره به جنگ آمريکا در عراق افزود :  واشنگتن به جاي اين که با مسئوليت پذيري به وظايف خود  بپردازد از موقعيت ابرقدرت بودنش سوء‌ استفاده کرد.

به نوشته شين هوا آمريکا با انتقال ريسکهاي نظام مالي خود به خارج از اين کشور و براه انداختن جنگهاي غيرموجه تحت عناوين دروغين ،‌ هرج و مرج را در جهان افزايش داده است.

اين رسانه دولتي چين با اشاره به تشکيل يک ذخيره ارزي جديد براي جايگزيني دلار و همچنين ايجاد تحول در صندوق بين المللي پول ، اعلام کرد اقتصادهاي نوظهور بايد حرف بيشتري براي گفتن در نهادهاي مالي بين المللي داشته باشند.

اصلاح نحوه اداره صندوق بين المللي پول از سه سال پيش تدارک ديده شده  اما اجراي اين اصلاحات به خاطر وتوي آمريکا با بن بست مواجه شده است.
برچسب ها: بین الملل ، چین ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار