مدیر تدوین و انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) از چاپ هجدهم کتاب «خودشناسی برای خودسازی» خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران قم، محمد روحانی با اشاره به کتاب «خودشناسی برای خودسازی» اظهار کرد: انسان موجودی کمال‌پذیر بوده و هدف وی شامل شناخت کمال حقیقی و اسلوب آن بررسی بینش‌های درونی خود برای بازشناختن خواست‌ها و کشش‌هایی که در وجود ما برای کمال نهاده شده، است.

وی خاطرنشان کرد: انسان با استفاده از روشن‌ترین و قطعی‌ترین معلومات به کشف مجهولات نائل می‌شود و در موارد لزوم به دلایل پیچیده عقلی و نقلی اشاره می‌‌کند.

مدیر تدوین و انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) عنوان داشت:‌ در این کتاب ابتدا ضرورت خودشناسی تبیین شده و سپس به مقوله کمال می‌پردازد و سپس سلسله کمالات، حرکت کمالی و عوامل و شرایط آن، ادراک غریزی و غیر غریزی را بررسی می‌کند و با توجه به آرای فلاسفه درباره کمال انسان به موضوع کمال به طور کامل می‌پردازد.

وی با اشاره به سمت و سوی امیال فطری گفت: در این موضوع ادراک و مراتب آن، قدرت و مظاهر عشق و پرستش مورد تحقیق قرار می‌گیرد.

روحانی با اشاره به سوالات مطرح شده در کتاب «خودشناسی برای خودسازی» گفت: لذت چیست، عالی‌ترین لذت انسان کدام است و چگونه می‌توان به کمال رسید از جمله سئوالات مطرح شده در این کتاب است.

وی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر نقطه اوج امیال است که این سوال محوری پاسخ داده می‌شود که آیا ارضای کامل امیال فطری امکان‌پذیر است و سوال دیگر که به عنوان محور طرح می‌شود این است که آیا ارتباط آگاهانه فرد با آفریدگار به طور عقلی ممکن است.

مدیر تدوین و انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: در این زمینه به شواهدی از آیات، روایات و نتیجه‌گیری از مباحث صورت گرفته پرداخته می‌شود و سپس چند پرسش اساسی مطرح می‌شود و پاسخ‌ها در قرب خدا، راه قرب، حقیقت عبادت،‌ نقش علم در تکامل یا رابطه بین علم و ایمان و عمل و تدبیر اراده ارائه و در نهایت نقش میل و اراده در ادراک و موضوع اراده و انتخاب بررسی می‌شود.

چاپ هجدهم کتاب «خودشناسی برای خودسازی» در 128 صفحه توسط علامه مصباح‌یزدی تالیف شده و با قیمت 3 هزار و 500 تومان به همت انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شد./س

 

برچسب ها: قم ، انتشار ، کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.