معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور در بازدید از ارگ بم : ارگ بم نماد هویت، فرهنگ و تمدن چند هزار ساله ایران است.

رییس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان با بیان اینکه ارگ بم به نماد مقاومت مردم بم تبدیل شده است، گفت: بم این ظرفیت را دارد که به نقطه‌ای برای توسعه استان کرمان و همچنین گردشگری تبدیل شود.

محمد‌علی نجفی همزمان با5 دی و در دهمین سالگرد زلزله دلخراش بم حین بازدید از ارگ بم خاطرنشان کرد : ارگ بم نمادی از هویت و فرهنگ ایرانی است و تمدن چند هزار ساله ایران در این منطقه نماد مقاومت مردم بم است.

وی افزود: به ‌رغم فاجعه مصیبت‌بار زلزله 10 سال گذشته، مردم شریف بم با رشادت روی پای خود ایستادند و ارگ بم را به نماد مقاومت تبدیل کردند.

وی با بیان اینکه مرمت ارگ بم کار پیچیده ای بود، گفت : کارهای بسیار خوبی در این 10 سال در زمینه بازسازی ارگ بم انجام و ایده های خوبی نیز مطرح شده که یکی از این ایده ها این است که بخشی از تخریب ارگ بم را برای اینکه آیندگان بدانند زلزله چه حجمی از ارگ را تخریب کرده باقی گذاشته اند که البته در کنار فضاهایی که مرمت شده اند، نمود خوبی پیدا خواهد کرد .

نجفی خاطرنشان کرد: طی 10 سال گذشته در ارگ بم نمونه‌ای از همکاری‌های بین‌المللی را شاهد بودیم و بیش از 12 دانشگاه بزرگ دنیا و موسسات پژوهشگری برای احیای این آثار تاریخی و باستانی با پایگاه میراث جهانی همکاری کردند.

وی همچنین در خصوص بازسازی شهر بم نیز گفت: بازسازی اصلی توسط مردم انجام می‌شود، یکی از جنبه‌های جالب بازسازی در بم این بود که مردم اجازه ندادند شهر در نقطه جدیدی ساخته شود و اصرار داشتند که در ویرانه‌های گذشته این بازسازی صورت گیرد که این امر از جهتی به تجربه جدید جهانی تبدیل شد.

نجفی با تاکید بر ضرورت تداوم کمک‌های دولت برای ادامه بازسازی بم افزود : هنوز مردمی که از وام‌های بانکی برای بازسازی خانه‌های خود استفاده کرده بودند قادر نشده‌اند اقساط وام‌ها را بپردازند و در این باره با مشکل روبرو هستند که این امر در دولت و مجلس در حال پیگیری است .

رییس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور با بیان اینکه دولت مردم را تنها نمی‌گذارد درخصوص ادامه کاوش‌ها در تل آتشین که در 10 کیلومتری شهر بم قرار دارد گفت: بم فقط در ارگ بم خلاصه نمی‌شود چرا که تعداد زیادی از آثار تاریخی در بم وجود دارد که ارزش زیادی دارند و این نمادی از تمدن ایران است.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر کم بودن اعتبارات ارگ بم گفت:در سال 92 بودجه‌ها کم بوده است حتی بودجه‌ای که برای سال 92 تصویب شده بود کمتر از عملکرد سال 91 بود. معاون رییس جمهوری یادآور شد: به منظور رفع کمبود بودجه با معاون نظارت راهبردی ریاست جمهوری و همچنین معاون اول ریاست جمهوری مذاکراتی را انجام خواهیم داد، گرچه امسال سال سختی از نظر بودجه است ولی امیدواریم در 3 ماه آخر سال در بحث عمرانی و تملک دارایی بتوانیم بودجه مورد نیاز را تامین کنیم. /س

خبرنگار: علیرضا خواجه نظامی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.