ساکنان حاشیه جنگل ها، سالانه هزار هکتار از جنگل های استان چهارمحال و بختیاری، معادل 447 هزار مترمکعب چوب درختان بلوط و بنه را به بهانه تأمین سوخت و تولید زغال می سوزانند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:

حدود 12 میلیون هکتار جنگل در کشور وجود دارد که 5 میلیون هکتار آن در منطقه زاگرس واقع شده است.

در استان چهارمحال و بختیاری ( در منطفقه زاگرس ) هم پنج منطقه بازفت، اردل، لردگان، دوراهان و فلارد با 307 هزار هکتار وسعت، کانون های عمده مناطق جنگلی هستند که 98 درصد پوشش عمده جنگلی این مناطق را درخت بلوط تشکیل می دهد.
اما مناطق جنگلی استان چهارمحال و بختیاری در سال های اخیر با عوامل تخریب و تهدید کننده ای روبرو شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری می گوید: ساکنان حاشیه جنگل که 19 هزار خانوار ساکن در 370 روستای حاشیه جنگل هستند، سالانه هزار هکتار از جنگل های استان، معادل 447 هزار مترمکعب چوب درختان بلوط و بنه را به بهانه تأمین سوخت و تولید زغال می سوزانند.
خسرو عبداللهی حجم رویش جنگل های بلوط زاگرس را کمتر از یک متر مکعب در هکتار بیان می کند و می افزاید: این در حالیست که روستاییان و عشایر 6 برابر این مقدار رویش چوب جنگلی برداشت می کنند .
رئیس اداره جنگل داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری هم با اشاره به نابودی مناطق جنگلی بر اثر بهره ‌برداری های غیراصولی می گوید: نابودی هر هکتار جنگل بیش از یک میلیارد تومان برای دولت خسارت به دنبال دارد و برای احیای هر هکتار جنگل 30 سال زمان نیاز است.
شهرام جزایری می افزاید: تراکم پوشش گیاهی و درختان جنگلی چهارمحال و بختیاری بر اثر کمرنگ بودن اقدامات حفاظتی و تخریب بخش‌ هایی از جنگل به دست قاچاقچیان زغال و اجرای طرح های عمرانی در معرض تُنک شدن و نابودی پوشش گیاهی قرار دارد.
فعال محیط زیست و کارشناس اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری هم عمده ترین عامل تخریب جنگل در این استان را تهیه مواد سوختی در طول سال های متمادی می داند و می گوید : یکی از راهکارهای جلوگیری از تخریب جنگل در این مناطق، گازرسانی، ساخت جایگاه های توزیع سوخت و توزیع سیلندرهای گاز مایع است .
هومان خاکپور با اشاره به این که بلوط بهترین درخت برای تبدیل به زغال است و از همین رو بازار قطع درختان کهنسال در مناطق جنگلی این استان داغ است می گوید : کشف بیش از 100 کوره زغال در مناطق جنگلی هلن، سبزکوه و مناطق جنگلی لردگان، از فعالیت گسترده قاچاقچیان زغال در استان چهارمحال و بختیاری حکایت دارد .
یکی از اهالی روستای مشایخ از مناطق جنگلی شهرستان اردل هم می گوید: تعدادی از جوانان این روستا و روستاهای اطراف که به دلیل وضعیت اقتصادی برخی واحدهای صنعتی بیکار شده اند هم اکنون به تولید زغال مشغولند .
به گفته وی؛ تهیه زغال بلوط از زمان قطع درخت تا راه اندازی کوره زغال گیری و تهیه زغال حدود چهار هفته زمان می برد و این کار سود زیادی به همراه دارد.
یکی دیگر از اهالی روستای مشایخ هم می گوید: اهالی روستاهای حاشیه جنگل هلن از زمان های گذشته کار زغال گیری از درختان بلوط را انجام می دادند که تداوم این کار باعث شده پوشش جنگلی منطقه تراکم گذشته را نداشته باشد .
او می گوید : تأمین معیشت ساکنان از طریق توانمندسازی خانواده ها ، تامین امکانات ، فرهنگ سازی و آگاه سازی اهالی روستا در خصوص زیان های قطع درختان و زغال گیری می تواند در کاهش این فعالیت اثر داشته باشد .
از طرفی جمع آوری سیلندرهای گاز مایع غیراستاندارد و کمبود سوخت در برخی روستاها و مناطق حاشیه جنگل، باعث تشدید استفاده روستاییان از چوب درختان جنگلی شده است.
عبداله نظری؛ مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان چهارمحال و بختیاری می گوید: در بازدیدهای مستمر از تأسیسات سیلندر پرکنی استان ، تعداد 281 هزار سیلندر گاز مایع غیرقابل تعمیر و از رده خارج در استان جداسازی و جمع آوری شده است .
معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان چهارمحال و بختیاری هم با اشاره به کشف و ضبط 4 هزار و 650 کیلوگرم زغال و چوب قاچاق از قاچاقچیان می گوید : این میزان چوب و زغال جنگلی قاچاق، با تلاش مأموران پلیس راه این استان حین کنترل خودروهای عبوری از چهار دستگاه خودروی باری کشف شد.
سرهنگ شهریار حیدری می افزاید: این محموله قاچاق از جنگل های مناطق جنگلی و عرصه های منابع طبیعی بخش های ناغان ، گندمان و فلارد واقع در زاگرس مرکزی بارگیری شده بود.
فرماندار شهرستان لردگان هم با اشاره به اینکه 65 درصد از جنگل های استان چهارمحال و بختیاری در شهرستان لردگان است می گوید : روستاییان حاشیه جنگل در این شهرستان بخشی از سوخت مورد نیاز خود را از جنگل ها تأمین می کنند که این نیز خود منجر به وقوع برخی از آتش سوزی ها در جنگل های شهرستان لردگان می شود .
ظفریان تهیه و قاچاق زغال را دلیل عمده آتش سوزی ها در منابع طبیعی و جنگلی شهرستان لردگان بیان می کند و می گوید: نیروهای یگان حفاظت از منابع طبیعی شهرستان لردگان در زمان حاضر با استقرار در ایستگاه های گوشکی و دوراهان علاوه بر جلوگیری از قاچاق زغال ، متخلفان را به دستگاه های قضایی تحویل می دهند.
فرماندار شهرستان لردگان توجه به گازرسانی بیشتر به روستاهای این شهرستان ، افزایش نیروهای یگان حفاظت از منابع طبیعی و اقدامات فرهنگی را از راهکارهای جلوگیری از وارد شدن خسارت به منابع طبیعی شهرستان لردگان بیان می کند .
وی می گوید: هم اکنون آمار دقیقی از کوره های زغال گیری وجود ندارد که این امر نیاز به پایش میدانی دارد اما آمار کشفیات چوب و زغال نشان می دهد که بحث زغال گیری رونق نگران کننده ای در این منطقه دارد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری هم به کمبود نیروی انسانی و تجهیزات اشاره می کند و می گوید: جنگلبانان در حالی به مبارزه با سوداگران جنگل می روند که از تجهیزات اولیه ای همچون بی سیم، موتورسیکلت، دوربین های شکاری و سلاح محروم هستند.
خسرو عبداللهی ،تخریب کنندگان جنگل را سه گروه عمده می داند و می گوید: گروه نخست قاچاقچیان سازمان یافته هستند، سپس روستاییانی که به مقدار جزئی زغال تولید و خرید و فروش می کنند و گروه سوم حاشیه نشینان جنگل که فقط برای تأمین سوخت خانگی درختان را قطع می کنند.
کارشناسان پیش از این، با هشدار در خصوص افزایش قاچاق زغال در منطقه از مسئولان خواسته بودند با راهکارهایی از جمله اعطای وام زمینه مناسب برای اشتغال افراد محلی را فراهم کنند، اما بی ‌توجهی به این هشدارها سبب شده تا برخی افراد ناگزیر به تهیه زغال و فروش آن روی آورند. /س

برچسب ها: جنگل ، زغال ، چهارمحال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.