در حالیکه مردم شهر و گروه‌های مردم نهاد اراک هر روز فریاد اعتراض بر آلودگی هوای ناشی از سوخت مازوت در نیروگاه شازند را سر می‌دهند گروهی بی خیال این اعتراض‌ها، به فکر طرح توسعه پالایشگاه هستند. پالایشگاهی که به گفته فرماندار اراک از ابتدا در منطقه مناسبی تاسیس نشده است.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران اراک

فرماندار اراک در جلسه کاهش آلودگی هوای اراک که در محل فرمانداری این شهرستان با حضور مسئولین و نمایندگان دستگاه‌ها و صنایع مرتبط با دو دستور کار «طرح هزار هکتار فضای سبز ویژه شهر اراک و تعیین نوع سوخت نیروگاه شازند» برگزار شد خبر از عدم صدور مجوز برای طرح توسعه نیروگاه داد و افزود: مجوزی برای طرح توسعه نیروگاه شازند به دلایل زیست محیطی صادر نخواهد شد.

مسلم پور قاسمیان ضمن مخالفت با طرح توسعه نیروگاه ادامه داد: نیروگاه شازند به دلیل نداشتن مجوز سازمان محیط زیست و عدم رفع مشکلات مربوط به سوخت، اجازه اجرای عملیات مرحله دوم توسعه را نخواهد داشت و به جد در مقابل هر گونه توسعه آن ایستادگی می کنیم.

وی از تعلیق فعالیت سه واحد از نیروگاه شازند به دلیل استفاده از سوخت مازوت خبر داد و تصریح کرد: سه واحد نیروگاه شازند تعطیل شده و این نیروگاه تنها با یک واحد فعال است که در کنار این، تعطیلی این واحدها خطراتی مانند یخ‌زدگی واحدها، نیروگاه را تهدید می‌کند.

پورقاسمیان با بیان اینکه استفاده از سوخت گاز به جای مازوت از مصوبات است، افزود: در فصل سرد سال باید 50 درصد سوخت مصرفی نیروگاه از گاز طبیعی تامین شود که در روزهای اخیر با افزایش مصرف خانگی و افت فشار شبکه، گاز نیروگاه قطع و مازوت جایگزین آن شده است.

در صورت عدم اجرای مصوبه قانونی، علیه نیروگاه اعلام جرم می‌کنیم

وی با بیان اینکه در حال حاضر فعالیت واحدهای این نیروگاه متوقف شده است، اظهارداشت: در جلسه‌ای که با نماینده مردم اراک انجام شد، وی اعلام کرد اگر ظرف 24 ساعت سوخت گاز نیروگاه تأمین نشود به دلیل اجرا نشدن مصوبات قانونی علیه نیروگاه اعلام جرم خواهیم کرد و این موضوع را از طریق مجامع قضایی پیگیر خواهیم شد.

پورقاسمیان با اشاره به اینکه موضوع سوخت نیروگاه با سلامت مردم در ارتباط است، تصریح کرد: تأمین سلامت مردم باید در اولویت طرح توسعه و انجام تمام فعالیتهای صنعتی باشد لذا شرکت گاز باید سه میلیون لیتر گاز روزانه مورد نیاز مجموعه نیروگاه را تأمین کند.

وی با بیان اینکه مردم با تجمعات خود نارضایتی خود را از آلودگی هوا به گوش مسئولان رساندند و از آنها پیگیری مطالباتشان را انتظار دارند، اضافه کرد: در چند سال اخیر به رغم تصویب طرح جامع کاهش آلودگی شهر اراک، هیچ اتفاق خاصی در خصوص کیفیت هوای این شهر نیفتاده و مردم از مشکلات زیادی رنج می برند.
فرماندار اراک افزود: به منظور کمک به کاهش آلودگی هوای اراک اقداماتی در دستور کار است که نمونه آن ایجاد 200 هکتار فضای سبز شهری است که با مشارکت صنایع، منابع طبیعی و محیط زیست اجرا خواهد شد.

پورقاسمیان افزود: این جنگل‌کاری به منظور کاهش گرد و خاک در منطقه چقا ایجاد خواهد شد که زمین آن را راه و شهرسازی و درخت مورد نیاز را منابع طبیعی تأمین می‌کند.

مدیرعامل شرکت گاز استان مرکزی نیز در این جلسه اظهار داشت: تأمین گاز برای مصارف عمده مثل نیروگاه برعهده کشور است و تأمین آن صرفا برعهده استان نیست و استان تنها متولی سرویس‌رسانی است./س


برچسب ها: کاهش ، آلودگی ، نیروگاه ، شازند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.