استاد حوزه و دانشگاه گفت: نیکی به پدر و مادر واجب عینی است؛ یعنی اگر باقی اعضای خانواده به والدین نیکی کنند از گردن شما برداشته نمی شود و هر کس به سهم خود باید نیکی کند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، حجت الاسلام داوودی نژاد در سلسله جلسات سخنرانی و پرسش و پاسخ که در رواق دارالهدایه و با حضور زائران بارگاه امام هشتم(ع) برگزار شد اظهار داشت: از آنجا كه پدر و مادر واسطه فيض الهى به فرزندان هستند و رضای خدا در رضای ايشان است و احسان به والدين در قرآن در كنار عبادت خدا واجب شمرده شده است، بي احترامي به پدر و مادر گناه بزرگي است كه خداوند به راحتي از آن نمي گذرد.

استاد حوزه و دانشگاه گفت : مهمترین رفتارهایی که نیکی به والدین محسوب می شود، خوش رفتاری ، دعا و طلب مغفرت ، سپاسگزاری از والدين ، رعايت ادب و پرهيز از شِكوه، نيكى و احسان به پدر و مادر در زمان حيات و پس از مرگ است. این موارد را در هر صورت باید رعایت کرد؛ چه والدین خوش اخلاق باشند یا بداخلاق و چه دین دار باشند و یا بی دین.

وی در بخش دیگری از سخنانش عنوان داشت : نيكي و احترام به پدر و مادر و راضي و خشنود نمودن آنان ، آثار و فوايد بسيار مهم و ارزنده ای در پی دارد که از آن جمله می توان به سعادت دنيوي و اخروي، خشنودي خداوند و غفران الهي ، طول عمر ، فراواني روزي ، آسان شدن مرگ ، ورود به بهشت و برخورداري از درجات بالاي بهشتي ، همنشيني با نيكان ، اجابت دعاي والدين در حق فرزندان اشاره کرد.

حجت الاسلام داوودی نژاد گفت : والدین نیز در برخورد با فرزندان باید مواردی را رعایت کنند به عنوان مثال هنگام درد و دل به جای اینکه نمک روی زخمشان بپاشند راه حل درست را به آن ها نشان دهند. به زور فرزندان را نصیحت نکنند و تجربیاتشان را در اختیارشان نگذارند و اجازه دهند خودشان آموختن تجربیات آن ها را تقاضا کنند، بین بچه های شان فرق نگذارند و تا زمانی که زنده هستند، دست فرزندانشان را بگیرند.


برچسب ها: مادر ، واجب ، عینی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.