فريد زکريا در بخشي از برنامه جي پي اس در شبکه تلويزيوني سي ان ان به بررسي نابرابري ها در ميزان درآمد به عنوان چالشي کنوني پرداخت. فريد زکريا گفت:« سخنراني باراک اوباما در چهارم دسامبر موجب بحث هاي بيشتري در اين مورد شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ به نظر من وقتي درباره نابرابري حرف مي زنيم در واقع درباره سه موضوع مختلف صحبت مي کنيم. اول افزايش چشمگير ثروتمندان، دوم راکد بودن ميزان حقوق و دستمزد و آينده قشر فقير و متوسط ، و سوم تعداد زياد آمريکائياني که جزو اقشار پائين هستند. اين سه مورد ممکن است به هم مربوط باشند ولي هر کدام موضوعي جداگانه است.

افزايش ثروتمندان ممکن است باعث راکد شدن ميزان حقوق قشر متوسط شود اما تحقيقات در اين مورد نتايج متفاوتي به همراه داشته است. آن چيزي که مسلم است افزايش ثروتمندان در همه نقاط جهان است اما آمريکا در بين ديگر کشورها در اين زمينه پيشرو است و به نظر مي رسد عوامل مختلفي در اين امر نقش دارند که به عنوان مثال مي توان به مسائل سياسي و اخذ ماليات کمتر از ثروتمندان و نفوذ آنها در بخش مالي اشاره کرد. 

سيستم مالياتي آمريکا نسبت به اروپا ترقي خواهانه تر است.  برطرف کردن مشکلات قشر متوسط از مهمترين و مشکل ترين مسائل امروزي است. 

برخي ها بر اين باورند که ارتباط بين افزايش ثروتمندان و کاهش قشر متوسط مسائل سياسي است. ثروتمندان نظام سياسي را قبضه کرده اند و به نفع خودشان از آن استفاده مي کنند. اگر نگاهي به اوضاع آمريکا در ده سال گذشته داشته باشيم مي بينيم که هزينه هاي بهداشت و درمان بطور چشمگيري افزايش يافته، سياستهاي مربوط به انرژي بر خلاف خواسته شرکتهاي بزرگ نفتي تغيير کرده است و ميزان ماليات ثروتمندان در سطح فدرال بيشتر شده است.

در حال حاضر در آمريکا در حدود 46 ميليون فقير وجود دارد که درباره سرنوشت آنها زياد بحث و گفتگويي نمي شود. اگر بخواهيم مشکل نابرابري را حل کنيم بهتر است بجاي توجه بيش از حد به ثروتمندان و قشر متوسط به فقرا توجه کنيم که اغلب فراموش مي شوند.»

انتهای پیام / 
برچسب ها: فقیر ، آمریکا ، زندگی ، مردم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار