واشنگتن پست در گزارشي از تاثير تحريم ها بر اقتصاد ايران و اوضاع اقتصادي كشورمان نوشت: دست كم گرفتن قدرت اقتصاد ايران اشتباه است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، دیوید ایگناتیوس خبرنگار صاحب نام واشنگتن پست كه به تازگي به ايران هم سفر كرده است در گزارشي از آنچه كه ديده و شنيده به تشريح اوضاع اقتصادي ايران پرداخته است.

در اين گزارش كه تحت عنوان"ايران از پس تحريم‌ها برمي آيد اما خواستار شكوفايي است" در روزنامه واشنگتن پست به چاپ رسيده، نويسنده با برشمردن برخي مسائل در پايان به اين نكته اشاره مي كند كه مردم ايران 8سال دوران جنگ را پشت سر گذاشته اند و به خوبي قادرند از پس تحمل سختي‌هاي تحريم برآيند، ضمن آن كه نبايد از قدرت اقتصاد ايران غافل بود.

او مي نويسد که با وجود تحریم‌های اقتصادی، اقتصاد ایران قادر است آرام آرام به پيش رود. خیابان‌ها با ترافیک مسدود شده، دستگاههای خودپرداز توزیع پول نقد جریان دارد،  بانك‌ها كارت‌هاي عابر بانك ايراني صادر مي كنند و گروهي از تاجران و بازرگانان راه‌های مبتکرانه‌اي را طی می‌کنند.

نویسنده مدعی است: صادرات نفت ممکن است سقوط کرده باشد، اما هزاران بشکه نفت از طریق  خاك عراق به خارج صادر مي شود. 

این نویسنده در ادامه ادعا می‌کند: در صورتی که ایران نتواند به توافق هسته‌ای که فروش نفت و مبادلات بانکی را آسان سازد، دست يابد هزينه تحريم‌ها افزايش خواهد يافت و ایرانیان اين موضوع را می دانند.

به گفته سعيد ليلاز تحلیلگر اقتصادی ، حسن روحانی در زمینه مدیریت اقتصادی وبعلاوه گشایش با غرب در مذاكرات هسته‌اي، نمرات خوبی گرفته است. از زمان انتخاب او در ماه ژوئن، نرخ تورم پایین آمده است، سرمایه گذاری خصوصی افزايش يافته است وارزش پول ملي تقویت شده است.

نویسنده واشنگتن پست می‌نویسد: ایرانیان پیش‌بینی مي‌كنند كه اگر تحریم‌ها برداشته شود و كشور به طور کامل به اقتصاد جهانی بپیوندد، آینده‌اي پررونق خواهند داشت. چهار تحلیلگر اقتصادی به طور جداگانه به من گفتند که اگر روحانی  بتواند با غرب به توافقي دست يابد آنها بعد از سال 2015 می‌توانند شاهد رشد 10 درصدي یا بیشتر باشند. 

يك استاد زیست شناسی مولکولی  تكنيك پيشرفته اي را براي درمان بیماری‌های عصبی ابداع كرده است که شرکت‌های غربی مايلند آن را خريداري كنند. اما او ترجیح می دهد در ایران  بماند.

يك بانکدار ایراني هم توضیح می‌دهد که او آماده است با 19 شرکت های ایالات متحده در اينجا سرمایه‌گذاری های مشترک انجام دهند. اما تا وقتي تحریم ها برداشته نشود چنين معاملاتي امكانپذير نيست. 

واشنگتن پست تصريح مي‌كند، دست کم گرفتن قدرت اقتصاد ایران اشتباه است. ایران كشوري است  که از هشت سال جنگ خونین با عراق را پشت سرگذاشته است و ایرانیان مي‌دانند که چگونه  سختی‌ها را تحمل كنند. تیم اقتصادی روحانی بودجه سال آینده کشور را طراحي كرده است که در آن اینگونه فرض شده که ايران می‌تواند صادرات غیر نفتی - سنگ معدن آهن، مس، پتروشیمی و برق - تا 80 میلیارد دلار افزایش دهد که اين رقم مي‌تواند نیازهای واردات ایران را پوشش دهد.  به عبارت دیگر آنها به زندگي عادی خود ادامه خواهند داد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار