کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان قم با بیان اینکه مردم باید در شب یلدا از پرخوری دوری کنند، گفت: این امر هم مورد توجه ائمه اطهار (ع) و بزرگان دینی و هم توصیه های علمی است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، علی اکبر حق ویسی با بیان اینکه نزدیکی به اربعین امام حسین (ع) دلیلی بر کاهش برنامه های شادی در شب یلدا است، گفت: مردم مناطق مختلف کشور نیز آدات غذایی و اجتماعی خاص خود را برای این شب دارند، البته مصرف اقلامی مانند آجیل، میوه و شب نشینی از عادات کلی ایرانیان در این شب است.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان قم افزود: آجیل ها شامل کشمش، نخود، مغز گردو، مغز پسته، بادام، تخمه و ... می شود و میوه ها نیز این شب نیز از هندوانه، انار، سیب، به و حتی خربزه تشکیل می شود.

وی با بیان اینکه در برخی نقاط کشور مانند تهران از میوه های خشک تابستانی نیز استفاده می شود، گفت: همچنین مصرف شیرینی نیز در این شب دیده می شود که از جمله می توان به مصرف شیرینی های سنتی مانند کاک، نان برنجی، گز، نقل، سوهان، راحت الحلقوم و ... اشاره کرد.

حق ویسی تاکید کرد: توصیه موکد ما بر مسئله دوری از پرخوری است، معمولا در شب یلدا بسیاری غذاها و اقلام که ممکن است به صورت یکجا در شب های دیگر مصرف نشود در این شب مصرف شود و همین می تواند برای افراد مشکل ایجاد کند.

وی با اشاره به بیماران مبتلا به امراض قلبی و قندی در خانواده ها، گفت: قطعا پرخوری و مصرف بیش از اندازه آجیل، شیرینی و اقلام دیگر موجب افزایش فشار خون، قند و تحریک اعصاب و عروق شود، بیماران مبتلا به دیابت یا امراض قلبی و سایر بیماری ها باید توجه کنند مصرف خارج از تعریف این مواد غذایی چه بسا موجب بد شدن حالشان شود، بنابراین توصیه ما این است که به اندازه ای که برایشان تعریف شده مصرف کنند.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان قم با اشاره به مصرف میوه های دارای رنگ دانه مانند انار و هندوانه گفت: انار سرشار از مواد ضد سرطانی است و هندوانه، سیب سرخ، لیمو سایر میوه های مصرفی در شب یلدا نیز بسیار مفید هستند، البته بیماران قندی نباید بیش از یک قاچ معمولی هندوانه مصرف کنند و به هر حال زیاده روی در مصرف میوه نیز می تواند نامناسب باشد.

حق ویسی افزود: نکته بسیار مهم در مصرف آجیل یکی دوری از پرخوری و دیگری پرهیز از مصرف آجیل های شور و بوداده است، آجیل های شور مانند تخمه، پسته، نخود و بادام و فندق نمکی می تواند موجب افزایش فشار خون و تشدید سایر امراض شود، همچنین افرادی که به یک نوع از مغزهای آجیل مانند پسته یا نخود حساس اند به جای بودادن آن مغز دیگری را مصرف کنند./س

برچسب ها: قم ، پرهیز ، پرخوری ، شب ، یلدا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.