دو نماينده کنگره آمريکا در مقاله اي که در نشريه «پولتيکو» به چاپ رسيده است، خاطرنشان کردند که الان وقت مناسبي براي تصويب تحريم هاي جديد عليه ايران نيست.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، سناتور "کارل لوين" و "باربارا باکسر" دو نماينده کنگره آمريکا در مقاله اي که در نشريه «پولتيکو» به چاپ رسيده است ، خاطرنشان کردند که اکنون وقت مناسبي براي تصويب تحريم‌هاي جديد عليه ايران نيست.

در اين مقاله به قلم این دو سناتور ادعا شده است: هيچ چالشي براي آمريکا مهمتر از چالش جلوگيري از مجهز شدن ايران به سلاح هسته‌اي نيست. ما اخيراً به لطف  اقدامات دولت و کنگره، همکاري‌هاي گسترده بين المللي ، تحريم‌هاي اقتصادي  و تهديد اقدام نظامي ، توانستيم يک قدم بزرگ برداريم ، قدمي که ما را به پايان مسالمت آميز مناقشه هسته‌اي ايران اميدوار مي‌سازد.

این دو مدعی شدند: دولت اوباما با  دو شيوه مهم  ايران را به سمت ميز مذاکره سوق داده است: اول اينکه جامعه جهاني را در وضع شديدترين تحريم ها عليه ايران متحد کرد و دوم ، دولت خاطرنشان کرده است که ضمن پيمودن مسير ديپلماتيک، همه گزينه‌ها از جمله  اقدام نظامي را روي ميز حفظ مي‌کند تا هدف نهايي محقق شود. حالا براي نخستين بار طي يک دهه اين رويکرد نتيجه داده است. اين توافق موقت  تضمين نمي‌دهد که ما به هدف نهايي خود برسيم. دليلي وجود ندارد که به ايران اعتماد کنيم اما بايد براي رسيدن به يک توافق دائمي تلاش کنيم.  

در ادامه این گزارش آمده است: توافق موقت شامل بازرسي‌‌هاي بي‌سابقه است.براي اولين بار بازرسان اجازه مي‌يابند دسترسي سرزده  و گسترده به مراکز ايران داشته باشند. فقط به همين دليل، اين توافق اوليه يک پيشرفت خوب محسوب مي شود. تا يک ماه قبل، هر روز که مي‌گذشت ،‌ ايران به توانمندي هسته اي جدیدی دست میافت. اما با حاصل شدن اين توافق،‌ ایران سانتريفوژهاي جديد نيز نصب نمي کند. پس توافقنامه ژنو اميدبخش است و به ما فرصت مي‌دهد تا به صورت مسالمت آميز به رويارويي با ايران خاتمه دهيم. در چند ماه  اخير، در ايران تغييراتي به وجود آمده است. از اين رو ما وظيفه داريم  تمايل ايران را محک بزنيم و اگر آنها در اين آزمون شکست بخورند ، همه گزينه‌ها روي ميز خواهد بود.

دو نماينده کنگره آمريکا افزودند: گزارش‌هاي رسانه‌اي حاکي از آن است که کنگره قصد دارد به زودي لايحه تحريم‌هاي جديد عليه ايران وضع کند.اما اين اقدام  تلاش‌ها براي حل و فصل مسالمت‌آميز مسئله و همچنين وحدتي که آمريکا در ميان کشورهاي جهان ايجاد کرده است ، به مخاطره مي اندازد.خوشبختانه بسياري از نمايندگان کنگره  معتقدند که ما بايد اين روزنه باز شده را آزمايش کنيم و ببينيم آيا  حسن روحاني  رئيس جمهور جديد مي‌تواند به وعده‌هاي خود مبني بر حل و فصل جامع مسئله هسته‌اي عمل کند. ما نگراني هاي اسرائيل را در اين زمينه درک مي کنيم. اگر ايران در اين مسير که به تازگي باز شده است، پيش نرود، ما تحريم‌هاي شديدتر وضع خواهيم کرد  و اعلام مي‌کنيم که همه گزينه‌ها از جمله اقدام نظامي روي ميز باقي می‌ماند. اما الان نبايد لايحه اي تصويب کنيم که موجب فروپاشي مذاکرات مي شود.چنين حرکتي در کنگره تلاش تندروها را براي به شکست کشاندن معامله تقويت مي کند.حل و فصل مسالمت آميز اين مسئله به نفع آمريکا و همه متحدانش خواهد بود.اين دقيقاً همان چيزي است که مردم آمريکا مي‌خواهند و کاملاً با ماهيت کشورمان مطابقت دارد. اگر بتوانيم  از طريق مذاکره به هدفمان برسيم، يک پيروزي مضاعف خواهد بود، پيروزي که کمک مي کند فرزندان و نسل بعدي ما دنياي صلح‌آميزتري داشته باشند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار