یک پژوهشگر و محقق کرمانشاهی معتقد است، امروز آنقدر رسانه ها و شبکه های مختلف وجود دارد که مردم با آن سرگرم می‌شوند و دیگر کسی برای شب یلدا داستان و متل نمی‌خواند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه


اردشیر کشاورز در خصوص شب یلدا و آیین های باستانی آن گفت: یلدا واژه ای سوریانی یا رومی به معنای تولد است و جشن یلدا از دسته جشن های ایرانیان است.


وی اظهارداشت: در این شب که بلندترین شب سال است مردم باجمع شدن دور یکدیگر، شب زنده داری کردهوبا صرف تنقلات مختلف در انتظار طلوع اشعه زرین صبح می‌نشستند.


این نویسنده با اشاره به جشن ها و آیین های که در این شب بین ایرانیان و پیشینیان ما رایج بوده است، افزود: در این شب از خوردنی هایی که رنگ قرمز یا نارین داشتند و به رنگ آتش بودند از جمله انار، هندوانه، فندق، سیب، مغز بادام و ... استفاده می‌شده است.


کشاورز نقل داستان و متل هایی که به نوعی با شب یلدا و مبارزه با سرمای زمستان در ارتباط بوده اند را از جمله دیگر آیین های این شب بین مردم ایران دانست و یادآوری کرد: قصه "کُر صیاد" از جمله داستان های رایج بین مردم کرمانشاه بود که مضمون آن در ارتباط با مبارزه با سرما ست و به نوعی بهار کردی که از 20 بهمن یا اول اسفند شروع می‌شود را بیان می‌کند.


خواندن داستان رستم و سهراب، قصه حسین کرد شبستری، اشعار شاعران بزرگ ایرانی، بیان داستان های اسطوره ای و تاریخی و ... از دیگر مراسم شب یلدا خصوصا بین گذشتگان ما بوده است که وی از آن ها نام برد.


این پژوهشگر و محقق گرفتن فال حافظ را نیز از جمله دیگر آیین های شب یلدا عنوان کرد و افزود: همه این برنامه ها برای سرگرمی و گذران وقت تا رسیدن زمان طلوع خورشید صبح بوده است.


کشاورز در پایخ به این پرسش که چرا امروزه مردم دیگرتمایل چندانی برای خواندن داستان در شب های یلدا ندارند، خاطرنشان کرد: دور هم جمع شدن های امروزی شب یلدا بیشتر جنبه تفننی دارد و آنقدر وسیله سرگرمی و گذران وقت هست که دیگر فرصتی برای نقل این داستان ها نمی ماند./س

برچسب ها: کرمانشاه ، داستان ، جدید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.