مدیر کنسرسیوم فاز 15 و 16 پارس جنوبی خبر داد:

"تزریق روزانه 9 میلیون متر مکعب گاز" از فاز 15 پارس جنوبی به شبکه سراسری

شریف آبادی با اشاره به شیرین سازی گاز فازهای 6 و 7 و 8 گفت: هم اکنون روزانه 9 میلیون متر مکعب گاز از یک ترین (ردیف) فاز 15 به شبکه تزریق می‌شود که با راه اندازی هر 3 ردیف شیرین سازی گاز در فاز 15 می توان گفت روزانه 25 میلیون متر مکعب گاز به شبکه تزریق خواهد شد.

به گزارش  خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،حسین شریف آبادی مدیر کنسرسیوم  فاز 15 و 16 پارس جنوبی در مراسم بازدید از پروژه های پارس جنوبی به مناسبت سالروز تاسیس منطقه نفت و گاز پارس  گفت: با راه اندازی این فاز 56 میلیون متر مکعب گاز تولید می شود که 50 میلیون متر مکعب از آن گاز متان،400 تن گوگرد و 765 هزار بشکه میعانات گازی در روز تولید خواهد شد.

شریف آبادی تصریح کرد: گوگرد را از گاز جدا کرده و به 4 نوع محصول تبدیل می شود و محصول حاصله متان به شبکه سراسری انقتال و مورد استفاده مصارف خانگی و صنتی و نیروگاهها و اتان نیز به پتروشیمی و پروپان بصورت مایع به سمت اسکله صادراتی منتقل می شود.
 
وی با اشاره به اینکه این فاز گازی از مرحله اولیه تا طراحی و راه اندازی این فاز توسط مهندسین ایرانی ساخته و راهبری شده است تصریح کرد: همانطور که می دانید یک ترین (ردیف) از فاز 15 در اوایل فصل سرما راه اندازی شد که هم اکنون حدود 9 میلیون متر مکعب گاز به شبکه تزریق می شود.
 
شریف آبادی ادامه داد: با راه اندازی هر 3 ردیف شیرین سازی گاز در فاز 15 می توان گفت روزانه 25 میلیون متر مکعب گاز به شبکه تزریق شود.
 
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون گاز فازهای 6 و 7 و 8 پارس جنوبی برای شیرین سازی به این پالایشگاه ارسال می شود.
 
مدیرکنسرسیوم فاز 15 و 16 ادامه داد: هم اکنون سکوهای فاز 15 و 16 در بندرعباس در حال ساخته شدن است که تا اول فروردین ماه سال اینده کارنصب آنها آغاز خواهد شد.

  ** ارسال گاز از سکوهای دریایی فازهای 15 و 16 به خشکی در فروردین ماه

   مدیر کنسرسیوم فازهای 15 و 16 پارس جنوبی، اظهار داشت: حفاری چاه های فاز 16 به اتمام رسیده و عملیات تکمیلی این چاه ها در حال انجام است.  

شریف آبادی افزود: تا پایان فروردین ماه سال آینده سکوها آماده شده و ارسال گاز از آنها به پالایشگاه خشکی آغاز می شود.  

مدیر کنسرسیوم فازهای 15 و 16 پارس جنوبی، خاطرنشان کرد: به دلیل قرار گرفتن فازهای 15 و 16 پارس جنوبی در مرزهای آبی با کشورهای همسایه، این فازها اهمیت استراتژیک برای کشور دارند. 

 وی اضافه کرد: یک واحد شیرین سازی پالایشگاه فازهای 15 و 16 به بهره برداری رسیده است و سه واحد شیرین سازی دیگر در مراحل پایانی ساخت قرار دارند.      

*** تامین گاز ترش پالایشگاه از فازهای 6، 7 و 8  

شریف آبادی با بیان اینکه حدود 40 روز از آغاز به کار ترین اول فازهای 15 و 16 می گذرد، تصریح کرد که در حال حاضر روزانه 9میلیون مترمکعب گاز شیرین به شبکه سراسری تزریق می شود.

  مدیر کنسرسیوم فازهای 15 و 16 پارس جنوبی افزود: براساس برنامه ریزی انجام شده ظرف دو ماه آینده ترین دوم فاز 15 به بهره برداری خواهد رسید.  

شریف آبادی ادامه داد: با راه اندازی ترین دوم مجموعا ظرفیت تزریق گاز شیرین از پالایشگاه فازهای 15 و 16 به شبکه سراسری به 25 میلیون مترمکعب افزایش می یابد. 

 وی گفت: در حال حاضر به دلیل آماده نبودن سکوهای دریایی فازهای 15 و 16، گاز ترش از فازهای 6، 7 و 8 به پالایشگاه وارد می شود، اما قرار است در سال 93 گاز ترش برداشت شده از سکوهای این فاز در دریا برای پالایشگاه مصرف شود.

** *ساخت سکوهای دریایی توسط سازندگان داخلی  

مدیر کنسرسیوم فازهای 15 و 16 پارس جنوبی با اشاره به نقش سازندگان داخلی در ساخت فازهای 15 و 16، گفت: همه مراحل طراحی و ساخت این فازها توسط شرکت های ایران انجام شده است.  

شریف آبادی افزود: دو سکوی فازهای 15 و 16 توسط شرکت های ایران در بندرعباس ساخته شده اند و در سال آینده آماده فعالیت می شوند.  

وی اضافه کرد: با اتمام ساخت فازهای 15 و16، حدود 56 میلیون مترمکعب گاز ترش از دریا به پالایشگاه منتقل شده و در نهایت 50 میلیون مترمکعب گاز شیرین به شبکه سراسری تزریق خواهد شد.  

مدیر کنسرسیوم فازهای 15 و 16 پارس جنوبی تصریح کرد: میعانات گازی تولید شده در پالایشگاه فازهای 15 و 16 نیز برای فرآوری نهایی به پالایشگاه بندرعباس منتقل می شود.  

شریف آبادی در خصوص هزینه های احداث فازهای 15 و 16 پارس جنوبی، گفت: تاکنون بیش از چهار میلیارد دلار برای احداث این فازها هزینه شده و برای تکمیل آنها به 800 میلیون دلار سرمایه گذاری دیگر نیاز است.  

شرکت نفت و گاز پارس، در اول دی ماه سال 1377 با هدف توسعه فازهای میدان گازی پارس جنوبی تاسیس شد.   کلنگ اولین بخش پالایشگاه فازهای 15 و 16 پارس جنوبی در مهر سال 1387 به زمین زده شد.  

میدان گازی پارس جنوبی، یکی از بزرگترین منابع گازی جهان است که بر روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در عمق حدود 3000 متری زیر کف خلیج فارس و به طور میانگین در 105 کیلومتری سواحل ایران قرار دارد و یکی از اصلی ترین منابع انرژی کشور به شمار می رود.   مساحت این میدان 9700 کیلومتر مربع است که سهم متعلق به ایران 3700 کیلومتر مربع وسعت دارد. ذخیره گاز این بخش از میدان 14 تریلیون متر مکعب گاز به همراه 18 میلیارد بشکه میعانات گازی است که حدود 8 درصد از کل گاز دنیا و نزدیک به نیمی از ذخائر گاز کشور را شامل می شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: پارس جنوبی ، گاز ، شبکه ، متان ، اتان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار