یکی از مهمترین کارهایی که باید در حوزه مورد توجه قرار گیرد، لزوم پیگیری طرح های تحقیقاتی جمعی است زیرا با احترام به انگیزه های شخصی قطعا کارهای جمعی نتیجه مقتن تری در پی دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، آیت‌الله سبحانی در نخستین اجلاسیه مدیران و صاحب‌نظران حوزوی عرصه پژوهش که در سالن همایش‌های مدرسه علمیه معصومیه برگزار شد با اشاره به سوگندهای قرآنی گفتند: خداوند در 39 سوره به مطالب گوناگونی سوگند یاد می‌کند که پس از این سوگندها یا به یک چیز مقدس تاکید دارد یا اینکه یک رمزی در خود جای داده است.

ایشان افزودند: قداست این قسم ها وقتی مورد نظر است که در آن خداوند به الله قسم خورده است ولی وقتی سخن از سر و راز است، زمانی است که خداوند به چیزی غیر از خود همچون قلم قسم خورده است.

این مرجع تقلید عنوان کردند: به عنوان مثال در نون والقم برخی مفسران واژه «نون» در قرآن را نیز به معنای دوات دانسته‌اند؛ به هر حال قسم خداوند به قلم نیز نشانه اهمیت خاص آن است.

ایشان تصریح کردند: خداوند در مورد قلم در قرآن مجید سخنان فراوانی دارد زیرا به واسطه قلم بود که تمدن های اولیه شکل گرفته و استمرار یافته است؛ شخص رسول گرامی اسلام نیز همیشه تاکیدات فراوانی بر این امر یعنی کسب علم و دانش داشتند.

آیت الله سبحانی بیان کردند: پیامبر اکرم(ص) صدای قلم را از جمله اصوات محبوب در نزد خداوند برشمرده‌اند و این امر نشان‌دهنده ارزش و مراتب بالای قلم است که حتی صدای کشیده شدن آن بر روی کاغذ برای خداوند محبوب است.

معظم له بیان کردند: قلم یک ابزار است و باید از این ابزار در راستای تحقق و پژوهش استفاده کرد و البته این نوشته ها برای اسلام باشد و در چارچوب دین انجام شود؛ اصل همه چیز اسلام است و روشنفکران نیز باید در قالب دین و چارچوب دین به نقد و نظر بپردازند.

این مرجع تقلید گفتند: قلم باید به دنبال رفع نیازهای بشر باشد؛ امروز کشورهای عربی گرفتار قرائات سبعه هستند در حالی که سوال اینجاست که این امر چه گرهی را باز می‌کند جز این که کتاب خدا را قرآنی مختلف در نزد هر گروه نشان دهد.

معظم له بر لزوم نوآوری در تحصیل علم و دانش تاکید کردند و افزودند: تکرار مسائل قبلی نه خریداری دارد و نه کسی کتاب‌هایی این چنینی را مطالعه می‌کند؛ بلکه باید در همه علوم دست به نوآوری زد.

ایشان گفتند: یکی از مهمترین کارهایی که باید در حوزه مورد توجه قرار گیرد، لزوم پیگیری طرح های تحقیقاتی جمعی است زیرا با احترام به انگیزه های شخصی قطعا کارهای جمعی نتیجه مقتن تری در پی دارد؛ به عنوان مثال الازهر مصر کتابی را با همکاری 200 نفر از اساتید خود منتشر کرده است که البیان نام دارد.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به شبهات جهان معاصر علیه قرآن اظهار کردند: امروزه شبهات فراوانی در مورد اسلام و تشیع وجود دارد که باید با همیاری بزرگان نسبت به رفع این شبهات و پاسخگویی به آنها تلاش کرد./س


برچسب ها: قم ، حوزه ، پژوهش ، جمعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.