بزرگترین فساد مالی در تاریخ ترکیه که شماری از اعضای حزب عدالت و توسعه به ریاست رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در آن دست دارند ، به این حزب بزرگترین ضربه را در 10 سال گذشته وارد کرده است.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی سوریه،‌ مخالفان می‌گویند اقدام دولت اردوغان در برکناری پنج نفر از فرماندهان پلیس استانبول با هدف فشار به دستگاه قضایی و دخالت در تحقیقات بوده است.

گزارشگر شبکه سوریه در گزارشی با اشاره به نحوه به قدرت رسیدن ائتلاف حزب عدالت و توسعه به رهبری اردوغان و هواداران جنبش فتح الله گولن گفت : با گذشت یک دهه به نظر می رسد صفحه این حزب در حال بسته شدن است زیرا اختلافات بین دو شاخه این حزب وابسته به اخوان المسلمین علنی شده است.

اردوغان ، فرد تندرویی است اما گولن فرد تندروتری است. بر ملا شدن بزرگترین فساد مالی در تاریخ ترکیه که نزدیک ترین افراد به اردوغان و دولت وی در آن دست دارند باعث برکناری پنج نفر از فرماندهان سازمانهای پلیس در استانبول  منجر شده است. آنها به اتهام سوء استفاده از سمتهایشان برکنار شده اند. مسئول سرکوب اعتراضات در استانبول نیز از جمله برکنار شده‌هاست.چهار وزیر نیز استعفا کرده اند اما اردوغان با استعفای آنها مخالفت کرده است.این در حالی است که حدود 52مسئول بلند پایه و بازرگان و فرزندان وزیران در پی این رسوایی بازداشت شده اند.

اردوغان که در حال ورود به انتخابات است چند روز پیش مبارزات انتخابات شهرداریها را که در مارس آینده برگزار خواهد شد آغاز کرد. او برای حضور در انتخابات مستقیم ریاست جمهوری در ترکیه نیز آماده می شود.اردوغان به صورت غیر مستقیم گروه گولن را متهم کرد. گروه گولن در دستگاه قضایی و پلیس نفوذ زیادی دارد.گفته می شود گروه گولن در پاسخ به اقدام دولت اردوغان در تعطیلی مدارس وابسته به این گروه ، به مطرح کردن قضیه رسوایی مالی حزب اردوغان دست زده است.

بسیاری از ناظران معتقدند آنچه در ترکیه می گذرد جنگ بین برادران در اکثریت حاکم است. شاید اردوغان از این فرصت برای ترمیم کابینه استفاده کند و وزیران ده وزارتخانه را تغییر دهد. از طرف دیگر جزئیات دیگری از روند تحقیقات منتشر شده است از جمله کشف و ضبط چهار میلیون و پانصد هزار دلار در خانه سلیمان اصلان مدیر بانک دولتی خلق است. به نظر می رسد به جایگاه حزب عدالت و توسعه پس از این رسوایی مالی ضربه سنگینی وارد شده است.

او مبارزات انتخاباتی خود را قبلا با عنوان شفافیت و مبارزه با فساد آغاز کرده بود. از طرف دیگر دولت اردوغان با تظاهرات در پارک گزی با شدت برخورد کرد که شصت کشته و حدود هشت هزار نفر زخمی بر جای گذاشته است. همچنین تندروی اردوغان در مسائل اجتماعی باعث شده است بخش زیادی از جامعه ترکیه دست ازحمایت از وی بردارند.

انتهای پیام / 
برچسب ها: اردوغان ، حزب ، رسوایی ، ضربه ، ترکیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار