هم اكنون ايران با داشتن بيشن از 2040 باب جايگاه CNG، پس از پاكستان، چين و آرژانتين، مقام چهارم دنيا را از نظر شمار جايگاه‌هاي CNG به خود اختصاص داده است كه با احداث جايگاه‌هاي جديد رتبه كشور ارتقاء پيدا خواهد كرد.

اردشير دادرس، رئيس انجمن صنفي CNG در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، اظهار داشت: ايران به عنوان دومين دارنده بزرگ ذخاير گاز دنيا و همچنين به عنوان يكي از كشورهاي تراز نخست در توسعه صنعت سي.ان.جي در فاصله زماني كوتاهي توانست با جايگزيني سوخت ‌CNG (Compressed Natural Gas) به جاي بنزين، تحريم‌هاي سوختي غرب را دور بزند و از واردات روزانه دست كم 20 ميليون ليتر بنزين جلوگيري كند.

وي گفت: كاهش آلايندگي هوا، محدوديت در تأمين منابع نفتي و متعاقباً هزينه كمتر تهيه و استفاده از گاز طبيعي در قياس با بنزين و نفت گاز از عوامل افزايش تمايل استفاده از گاز طبيعي فشرده به عنوان سوخت خودروها در جهان به شمار مي‌رود.

رئيس انجمن صنفي CNG تصريح كرد: صنعت سي.ان.جي در ايران از حدود يك دهه گذشته در مسير قرار گرفته است، در زمان اجراي قانون سهميه‌بندي بنزين، اقبال مردم به استفاده از اين سوخت سبز افزايش يافت و سهم آن در سبد سوختي كشور زياد شد و توانست از اجراي راهبردهاي سوختي كشور حمايت كند.

وي افزود: توسعه صنعت سي.ان.جي و حمايت آن از راهبردهاي سوختي كلان كشور روند مطلوب و روبه رشدي داشت، اما با اجراي قانون هدفمندكردن يارانه‌ها و واقعي شدن قيمت سي.ان.جي، كارمزد جايگاه‌داران آن افزايش نيافت و همين امر هزينه‌هاي جايگاه‌داري را افزايش داد و اين صنعت را با مشكل‌هايي روبه‌رو كرد. هم‌اكنون ستاد مديريت حمل‌ونقل سوخت و مجلس شوراي اسلامي، طرحي را دنبال مي‌كنند كه كارمزد جايگاه داران سي.ان‌.جي افزايش يابد تا توسعه آن متوقف نشود.

دادرس تأكيد كرد: ايران هم‌اكنون با داشتن بيش از 2040 باب جايگاه سي.ان.جي، پس از پاكستان، چين و آرژانتين، مقام چهارم دنيا را از نظر شمار جايگاه‌هاي سي.ان.جي به خود اختصاص داده است كه به گفته مسئولان شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران، با ساخت 400 جايگاه جديد سي.ان.جي تا پايان امسال، اين رقم باز هم افزايش خواهد يافت كه در اين صورت، ايران در اين زمينه چين و آرژانيتن را پشت‌سر خواهد گذاشت.

وي يادآور شد: البته تحقق اين آمار با وجود مشكلاتي همچون عدم افزايش كارمزد جايگاه‌هاي سي.ان.جي و عدم حمايت از بخش خصوصي در توسعه جايگاه‌ها، بسيار بعيد است.

دادرس ادامه داد: توسعه صنعت سي.ان.جي با توجه به عدم تعادل بازار مصرف با امكانات تأمين سوخت از نظر كمي در جايگاه‌هاي موجود رو به توقف است، با توجه به استانداردهاي بومي موجود بايد به ازاي هر يك هزار دستگاه خودرو، يك جايگاه سي.ان.جي ساخته شود، اين در حالي است كه هم‌اكنون به ساخت 1500 جايگاه ديگر نياز است.

رئيس انجمن صنفي ‌CNG اظهار داشت:‌ بر اساس آمارهاي رسمي هم‌اكنون با احتساب توليد و تبديل خودروهاي دوگانه‌سوز در 2 بخش تبديل كارگاهي و توليد كارخانه‌اي، افزون‌بر سه ميليون دستگاه خودروي گازسوز در كشور وجود دارد، اين در حالي است كه تعداد خودروهايي كه به‌طور غيرمجاز گازسوز شده‌اند، در اين آمار محاسبه نشده است كه بر پايه آمارهاي غيررسمي تعداد آنها دست كم 500 هزار دستگاه برآورد مي‌شود.

وي تأكيد كرد: سال گذشته به طور ميانگين روزانه 18 ميليون متر مكعب گاز طبيعي فشرده شده CNG در جايگاه‌هاي سي.ان.جي سراسر كشور توزيع و در خودروهاي گازسوز مصرف شده است، هم اكنون نيز اين مصرف بين 18 تا 19 ميليون متر مكعب در روز نوسان دارد.

گفتني است، كه اگر زيرساخت‌هاي لازم براي توسعه صنعت سي.ان.جي در كشور ايجاد نمي‌شد، هم اكنون شاهد واردات و مصرف معادل همين ميزان بنزين در كشور بوديم كه گاز طبيعي جايگزين آن شده است، به بيان ديگر مصرف سي.ان.جي موجب جلوگيري از واردات روزانه حدود 20 ميليون ليتر بنزين شده است.

انتهاي پيام/

برچسب ها: نفت ، کمبود ، جایگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار