رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های راهبردی وزارت ورزش و جوانان با اعلام اینکه رشد جمعیت جوان کشور منفی 4.59 درصد است، نسبت به رشد منفی جمعیت 15 تا 29 سال هشدار داد.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران از پایگاه اطلاع رسانی وزارت ورزش و جوانان، محمد تقی حسن زاده امروز در نشست تخصصی پژوهش و برنامه ریزی در حوزه جوانان، چالش ها و راهکارها که با حضور صاحبنظران و کارشناسان مسائل جوانان سراسر کشور برگزار شد، اظهار داشت: براساس سرشماری صورت گرفته، جمعیت کل کشور 75،149،668 نفر است که 23،694،194 نفر را جوانان 15 تا 29 سال تشکیل می دهند.

وی افزود: متوسط رشد سالانه جمعیت جوان در بین دو سرشماری متوالی برای جمعیت جوان کشور منفی 0.94 درصد است که این خطر بزرگی برای کشور محسوب می شود.

حسن زاده تصریح کرد: سن جوان به سه رده تقسیم می شود که در رده سنی 25 تا 29 سال ما با بحران مواجه هستیم. این رده نقطه خطر و خط قرمز ماست که عمده مشکلات جوانان مانند اشتغال و ازدواج در این سن بروز می کند و باید با بسیج عمومی و همکاری تمامی دستگاه ها و فعالان حوزه جوانان برای این جمعیت 10 میلیونی برنامه ریزی کنیم و مسائل آنان را حل کنیم. بحران و نیاز جمعیتی و چالشی ما در این رده سنی بیش از دیگر سنین متمرکز شده است.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های راهبردی با اشاره به اینکه عصر حاضر عصر پیشرفت و عدالت است گفت: در این عصر که به عنوان دوران تفکر و ایده پردازی مطرح است، انسان های فرهیخته، دانشمندان و اندیشمندان و کسانی که باید ایده و برنامه داشته باشند، حرف اول را می زنند.
وی افزود: پرداختن به موضوع جوان و جوانی از مسائل اصلی کشور و باور و اعتماد به جوانان مولفه های اساسی کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران هستند. نکته راهبردی ما در وزارت ورزش و جوانان مثبت اندیشی، اعتماد و باور به جوانان است.

حسن زاده با تشریح شاخص های ساماندهی امور جوانان گفت: مهمترین مسئله ما بند (ب) ماده 41 قانون برنامه پنجم توسعه است که بر تحقق شاخص های مصوب شورای عالی جوانان تاکید دارد. شاخص های ساماندهی در 17 حوزه تدوین شده است.

وی تصریح کرد: هدف کلان تدوین شاخص ها، رشد و پیشرفت همه جانبه جوانان است. براساس این هدف، سه راهبرد اساسی تقویت هویت دینی، ملی و انقلابی جوانان با تاکید بر نقش خانواده، بسترسازی برای ارتقای شاخص های توانمندسازی جوانان و غنی سازی دوره جوانی توام با نشاط و شادابی مورد نظر ماست.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های راهبردی با اشاره به نرخ بیکاری جوانان گفت: نرخ بیکاری جمعیت 15 تا 29 ساله ایران، 23.95درصد در کل کشور است که 40.31 درصد در بین بانوان و 20.06درصد در بین مردان وجود دارد.

انتهای‌پیام/
برچسب ها: جمعیت ، کشور ، مطالعه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار