استاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه دیپلماسی می‌تواند مبتنی بر متقاعدسازی کشورهای منطقه بر مبنای رسیدن به پیمان امنیت جمعی و تقویت روابط امنیتی بین کشورهای منطقه باشد، گفت: اساسا زمانی که ملزم به گفتگو با آمریکایی‌ها می‌شویم نباید زیربار عبارت‌های چندپهلو و تاثیرپذیر برویم که متاسفانه در گذشته بی‌توجهی به بیان واژگان سیاسی منجر به نقض توافق‌نامه الجزایر شد.

"سعدالله زارعی" در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه دیپلمات‌ها باید توجه داشته باشند که اساسا آمریکایی‌ها طرف اصلی ما در توافقات هستند، ابراز داشت: دیپلماسی می‌تواند مبتنی بر متقاعدسازی کشورهای منطقه بر مبنای رسیدن به پیمان امنیت جمعی و تقویت روابط امنیتی بین کشورهای منطقه باشد.  
 
وی افزود: اگر چنین توافقی بین کشورهای منطقه به وجود بیاید، دیگر نیازی به استفاده از ظرفیت‌های فرامنطقه‌ای برای برطرف کردن نگرانی‌های امنیتی و پاک سازی منطقه از وجود نیروی خارجی بیگانه نیست.  
 
استاد دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر اینکه ایران می‌تواند با کشورهای منطقه از مسیر گفتگو و تفاهم نوعی یکپارچه سازی در منطقه ایجاد کند، تصریح کرد: ایران می‌تواند با ایجاد فضای مشترک امنیتی نیاز کشورهای منطقه را با کمک خودشان تامین کند.  
 
زارعی با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها توافق‌پذیر نیستند، مطرح کرد: آمریکایی‌ها محکم ترین قطعنامه‌های شورای امنیت و سازمان ملل را زیرپا گذاشته‌اند، بنابراین نمی‌توانیم توقع داشته باشیم با آنان در چارچوب منطقی توام با رعایت مواضع حقوقی به جایی برسیم.  
 
وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها برای توافق‌نامه‌های محکم و خالی از اشکال حقوقی نیز ارزشی قائل نیستند، ابراز داشت: خوی سلطه‌گری آمریکایی‌ها مانع از این می‌شود که به هر توافقی تن دهند، هرچند که زیر آن را امضاء کرده باشند که با در نظر داشتن این مسائل آمریکایی‌ها باید بسیار جدی‌تر اعتمادسازی کنند.  
 
استاد دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: اساسا زمانی که ملزم به گفتگو با آمریکایی‌ها می‌شویم نباید زیربار عبارت‌های چندپهلو و تاثیرپذیر برویم که متاسفانه در گذشته بی‌توجهی به بیان واژگان سیاسی منجر به نقض توافق‌نامه الجزایر شد.  
 
انتهای پیام/
برچسب ها: زارعی ، منطقه ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار