شش هفته اخیر برای بنیامین نتانیاهو بسیار سخت و آشفته بوده است. ابتدا مسئله توافق هسته‌ای ژنو که نتانیاهو آن را یک اشتباه تاریخی خواند و سپس اقدام ایران در خروج از مذاکرات کارشناسی در پی قرار دادن نام چند شرکت ایرانی در لیست تحریم‌های آمریکا، اقدامی که باعث خرسندی اسرائیل شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه خبری دیلی‌بیست در گزارش خود در این‌باره آورده است: مقامات اسرائیل بر این ادعا هستند که تحریم‌ها باعث کشاندن ایران به پای میز مذاکره شده است، بنابراین اکنون زمان مناسبی برای افزایش فشار بر این کشور است، نه کاهش آن. بنابراین از دید اسرائیلی‌ها تحمیل تحریم‌های بیشتر یک گزینه مناسب محسوب می‌شود.

این پایگاه آمریکایی مدعی است: اما این طرز تفکر کوته‌بینانه است، اینکه ایران به دلیل فشار تحریم‌ها به مذاکره بازگشته است، درست است، و اینکه باید فشار بیشتری باید به این کشور وارد شود، نظریه خوبی است، اما احتمال بسیار کمی وجود دارد که این مسئله موفقیت‌آمیز باشد. توافق هسته‌ای اخیر نشان داد که ایران هر زمان در موضع ضعف باشد، مصالحه می‌کند. اما تاریخ نشان داده است که این مسئله محدود است، ایرانیان مهارت بالایی در تحمل رنج دارند. در طول جنگ ایران و عراق، ایران تقریبا تنهایی و انزوای کامل و تمام مشکلات و تبعات آن را تجربه کرد. اما با وجود این راضی کردن ایران برای آتش‌بس بسیار سخت بود و این کشور بسیار بیشتر از حد نیاز برای عقب نشاندن عراق تلاش کرد. 

اکنون نیز مقامات ایران سرمایه‌گذاری زیادی از نظر سیاسی برای برنامه غنی‌سازی خود انجام داده‌اند و تنها در صورتی از این برنامه دست خواهند کشید که موجودیت این کشور به خطر بیفتد. اگر بخواهیم واقع‌گرایانه به این موضوع بنگریم، باید بگوییم که سال‌ها طول می‌کشد تا حتی با فرض اینکه روسیه و چین نیز به کمک‌های خود به ایران پایان دهند، طرح تحریم‌ها با موفقیت مواجه شود. بنابراین ایران به سیاست خود مبنی بر ادامه فعالیت‌های هسته‌ایش ادامه خواهد داد.

در ادامه این گزارش آمده است: تقریبا این نکته قطعی است که گزینه نظامی از گزینه‌های مدنظر غرب در قبال ایران حذف شده است و احتمال بسیار کمی نیز وجود دارد که این گزینه جواب دهد. هم‌اکنون یک جریان قوی ازتفکرواقع بینانه و به دور از عوامفریبی سیاسی درمیان مقامات امنیتی اسرائیل وجود دارد. برای مثال مئیر داگان، رئیس سابق موساد در این‌باره می‌گوید: حمله به ایران یک ایده احمقانه است. حرف وی کاملا درست است.

دیلی بیست ادامه می‌دهد، هم‌اکنون تنها راه جلوگیری از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران، استفاده از دیپلماسی است و در واقع این دیپلماسی بوده است که در یک دهه اخیر جلوی این مسئله را گرفته است. اقدامات اسرائیل در این زمینه با موفقیت‌های بسیار کمی همراه بوده است. نتانیاهو در سال‌های اخیر تلاش بسیاری کرده تا به آمریکا برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران فشار بیاورد، اما واشنگتن این کار را نکرده است. اسرائیل با توافق هسته‌ای مخالفت کرده و آمریکا اهمیتی به این مخالفت نداده است. 10 سال است که اسرائیل برای توقف برنامه هسته‌ای ایران فشار می‌آورد، اما این برنامه همواره پیشرفت داشته است. 

در واقع مهم‌ترین نتیجه‌ای که از سیاست‌های اسرائیل در قبال ایران به دست آمده است، آسیب رساندن به اعتبار نتانیاهو و همچنین آسیب رساندن به روابط اسرائیل و آمریکا بوده است، مسئله‌ای که در درازمدت به تل‌آویو بیش از واشنگتن ضربه خواهد زد. تصمیم نتانیاهو برای ارتباط دادن میان اقدام آمریکا در قبال ایران با انعطاف‌پذیری اسرائیل درباره مسئله فلسطین، در واقع باعث بدتر شدن روابط میان دو طرف شده است و این روابط را به پایین‌ترین سطح در 40 سال اخیر رسانده است. موضع اسرائیل در قبال ایران سود کم و هزینه‌های بسیاری داشته است.

در بخش پایانی این گزارش آمده است: اسرائیل باید تلاش خود برای هدایت مسئله هسته‌ای ایران به شیوه‌های آخرالزمانی را متوقف کند و موضع واقع‌بینانه‌تری در این‌باره اتخاذ نماید. این اطمینان تقریبا وجود دارد که باراک اوباما مصمم به ایجاد روابط حسنه با ایران به عنوان یک میراث در سیاست خارجی خود است. این مسئله باعث جلب توجه مقامات اسرائیل شده است، اما می‌توان از این موقعیت برای بهبود روابط با آمریکا استفاده کرد. اسرائیل باید از اشتباهات خود درس گیرد و مواضع خود را تغییر دهد،. در واقع اسرائیل باید مخالف برنامه هسته‌ای ایران باقی بماند، اما در عین حال این مسئله را هم درک کند که دیپلماسی ‌باعث ایجاد بزرگترین موفقیت در مسئله هسته‌ای ایران در 10 سال اخیر شده است. اسرائیل باید از تلاش‌های اوباما حمایت کند و در عین حال احتیاط را در این‌باره از دست ندهد. افزایش قدرت ایران برای اسرائیل خوب نیست. اما ضعیف بودن این کشور نیز دائمی نخواهد بود. بنابراین اسرائیل مجبور است با این کشور تعامل کند و در عین حال به امنیت خود نیز بیندیشد. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار