میزان جنگلهای دست کاشت گونه صنوبر استان 17 هزار و هشتصد هکتار است .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ؛استان زنجان یکی از قطب‌های پرورش و کاشت صنوبر است و از این رو به عنوان استانی پیشرو در تامین بخشی از نیاز صنایع سلولزی کشور محسوب می‌شود.

 

 تولید آن در استان زنجان به منظور تامین چوب که کاهش فشار بر جنگلهای طبیعی کشور مورد توجه قرار گرفته است

 

صنوبر در مقایسه با سایر درختان جنگلی از رشد سریعتر و دوره بهره‌برداری کوتاه‌تری برخوردار است. این درختان به عنوان منبع تامین چوب مورد توجه  قرار گرفته است.

 

در معرفی این گونه از درختان باید گفت، چوب سفید، یکدست و رشد سریع ویژگی‌های این درختان بوده و به سادگی با قلمه تکثیر می‌شود.

 

 از طرف دیگر به لحاظ اقتصادی نیز طول مدت زمان برگشت سرمایه آنها کوتاه بوده و درآمد حاصل از صنوبر نیز قابل توجه بوده و به همین دلیل یک صنوبرکار می‌تواند با کاشت گونه‌های پرمحصول و رعایت نکات فنی تولید، درآمد خود را تا دو برابر افزایش دهد.

 

 استان زنجان با توجه به موقعیت اقلیمی می‌تواند در کاشت درختان صنوبر در راستای تامین چوب مورد نیاز صنایع چوب کشور نقش تاثیرگذاری داشته باشد.

 

 این گونه درختی یکی از منابع مهم تولید چوب کشور بوده و در صنایع کاغذسازی، ساختمان‌سازی،کبریت‌سازی، نئوپان و سلولزی کاربرد دارد و به جهت دارا بودن این اهمیت در چند سال‌ گذشته در استان مورد کشت قرار گرفته است.

 

گفتنی است ؛ البته اشتغال پایدار نیز یکی از محسنات کاشت این گونه هاست./س

 

برچسب ها: صنوبر ، قطب ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.