معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دوشنبه، 25 آذرماه، به همراه مدیرکل هنرهای نمایشی و رئیس مجموعه تئاترشهر از بخشهای مختلف ساختمان تئاترشهر بازدید کرد.

به گزارش حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران به نقل از سایت ایران تئاتر، مجموعه تئاترشهر این روزها دست خوش اقداماتی برای بازسازی در فاز اول است و تعمیراتی را در بخش های برق و ژنراتور داشته، اما این اقدامات تنها پاسخگوی قسمت کوچکی از نیازهای این مجموعه بوده و برای ادامه راه به تامین بودجه نیاز دارد. 

در این راستا علی اصغر کاراندیش مروستی، معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر ارشاد، دوشنبه، 25 آذرماه، با حضور در مجموعه تئاترشهر از این ساختمان و بخش های مختلف آن بازدید کاملی به عمل آورد و در جریان کلیه نواقص و مشکلات این مجموعه قرار گرفت تا برآورد بودجه لازم برای آغاز مرحله دوم بازسازی و تعمیرات مجموعه تئاترشهر را لحاظ کند. 

طی این جلسه قادر آشنا، مدیرکل هنرهای نمایشی، با تاکید بر اینکه تئاترشهر اعتبار تئاتر ایران است، اظهار کرد: زمان کوتاهی تا برگزاری جشنواره فجر باقی مانده است؛ بنابراین طی این مدت می توانیم اقدامات اولیه و ضروری را مانند نصب راهنمای درهای ورود و  خروج، سرویس های بهداشتی و صندلی های تالار اصلی مورد توجه و تعمیر قرار دهیم و سایر اقدامات اصلی تر و زیربنایی را به بعد از جشنواره موکول کنیم. این حداقل انتظار جامعه هنری از شماست تا زمینه را برای اقدامات لازم فراهم آورید. از سوی دیگر این تنها مسئله ای نیست که با آن مواجه ایم. فضای بیرونی مجموعه تئاترشهر نیز درخور آن نیست. در این زمینه قرار است با آقای مسجد جامعی و کمیسیون فرهنگی شورای شهر جلساتی داشته باشیم. امیدوارم با حضور معاونت توسعه مدیریت و منابع وزیر ارشاد شاهد بهبود وضعیت فضای این مجموعه باشیم. 

علی اصغر کاراندیش معاون مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه آموزش و انتقال فرهنگ ملی و دینی به اقشار مختلف جامعه از طریق هنر صورت می گیرد، تصریح کرد: هنر تئاتر و سینما در انتقال این مفاهیم از جایگاه ویژه ای برخوردار است و در دنیای امروز شاهد این ضرورت و پرداخت بسیار به آن از سوی کشورهای دیگر، هستیم. 

وی تئاترشهر را یک نماد ملی دانست و افزود: تئاترشهر با توجه به قدمت 40 ساله اش از سوی اهالی فرهنگ و هنر به عنوان یک نماد ملی شناخته می شود و هر شهروندی علاقه مند است در این مکان حضور یابد. معماری بیرونی این مجموعه می تواند نظر هر مخاطبی را به سوی خود جلب کند، اما هنگام ورود به فضای داخلی آن، با نواقص و کاستی هایی رو به رو می شویم که بسیار ناراحت کننده است و در شان کشور اسلامی ایران و هنرمندان آن نیست. بنابراین لازم است برای بهبود شرایط آن هرچه زودتر اقدامات لازم صورت گیرد.
 
کاراندیش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را یکی از متولیان این نهاد دولتی دانست و توضیح داد: تمام تلاش و نیروی خود را به کار خواهیم برد تا این مجموعه هنری دوباره احیا شود و میزبان خوبی برای اهالی هنر باشد، اما در این جا لازم می دانم از سایر نهادهای فرهنگی درخواست کنم تا در راستای ارتقای سطح کیفی و بازسازی این مجموعه، کمک های لازم را انجام دهند. 

وی با اشاره به بازسازی های سال 86 مجموعه تئاترشهر، اذعان کرد: در بازدیدی که به همراه همکارانم از مجموعه داشتم، متوجه اقداماتی که در گذشته در این مجموعه صورت گرفته بود، شدم، اما لازم می دانم در بازسازی های پیش رو با صرف هزینه و زمان بیشتری اقدامات اصولی تر و زیربنایی تری صورت گیرد. همچنین تاکید می کنم که از همان ابتدای کار ضمن مشارکت همه جانبه با پیمانکار، حتما از نظر هنرمندان و اهالی تئاتر و معماری برای بهبود اوضاع مشورت بگیرند، زیرا اهالی تئاتر و معماری بهترین متخصصان این عرصه اند و می توانند کمک قابل توجهی در این زمینه انجام دهند.  
معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به محدودیت های پیش رو در تامین هزینه های بازسازی خاطرنشان کرد: گرچه با محدودیت شدید بودجه مواجه ایم، اما با توجه به محدودیت زمانی پیش رو تا برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر فجر، تمام توان خود را به کار خواهیم برد تا عملیات بازسازی سریع تر انجام شود. بنابراین با حضور گروه های عملیاتی قوی تر و فعالیت شبانه روزی به این امر خواهیم پرداخت.

وی با اشاره به فاز دوم بازسازی مجموعه تئاترشهر تشریح کرد: تعدادی از کارها نیازمند زمان طولانی تری برای انجام است. بنابراین طی دو زمان کوتاه مدت و بلندمدت انجام خواهند شد. اکنون از نظر زمانی نمی توانم قول بدهم که چه زمانی پروژه بازسازی مجموعه تئاترشهر به پایان می رسد. طبق برآوردهای به دست آمده، 12 میلیارد تومان برای عملیات بازسازی تئاترشهر بودجه لازم است که امیدوارم تامین شود. در این راستا نهایت تلاش خود را انجام می دهم تا اعتبار لازم به این بخش اختصاص پیدا کند و اقدامات ضروری در فاز اول و قبل از جشنواره انجام گیرد تا شاهد اتفاق ناگواری نباشیم. 

در این دیدار، جمالی، مدیر پیمانکار شرکت عمرانی پیکرنهاد، با حضور در دفتر ریاست مجموعه تئاترشهر، با بیان اینکه این پروژه عمرانی 18 ماه زمان می برد، گفت: از دو سال پیش فعالیت بازسازی این مجموعه را آغاز کرده ایم و طی این مدت به مرور متوجه ناهنجاری های بسیاری شدیم که در آستانه تبدیل شدن به یک بحران است و حتی در صورت بی توجهی ممکن است منجر به حادثه شود.  
وی با اشاره به مشکلات ساختمان تئاترشهر اذعان کرد: درهای خروجی، سرویس های بهداشتی، تأسیسات، مبلمان و سیستم اطفاء حریق با مشکلات جدی ای رو به روست که باید مورد توجه خاص قرار گیرند. تاکنون اقداماتی صورت گرفته، اما این پروژه نیازمند یک کار فشرده است تا اقدامات اساسی تر و ضروری تری در فاز اول انجام شود و پس از آن کارهای دیگر صورت گیرد. 

در ادامه اتابک نادری، رییس مجموعه تئاترشهر، خطاب به معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر ارشاد، اظهار کرد: دوست داشتم خیر مقدم رسمی خود را ضمن تقدیر و تشکر از حضور صمیمانه شما در مجموعه تئاترشهر به آغاز جشنواره تئاتر فجر موکول کنم. تا برگزاری جشنواره بین المللی فجر 32 روز باقی مانده و ما باید از 26 دی ماه فعالیت خود را آغاز کنیم و در این فرصت زمانی کوتاه باید فاز اول بازسازی مجموعه تئاترشهر را به پایان برسانیم. در این راستا اگر لازم باشد برای بهبود اوضاع حاضریم شبانه روزی فعالیت کنیم و اقدامات لازم را به صورت موازی انجام دهیم. 

وی تاکید کرد: ما عاقلانه فکر می کنیم و عاشقانه عمل می کنیم، بنابراین با حمایت، عشق و نیرویی که در دو گروه تئاترشهر وجود دارد، اقدامات لازم را انجام خواهیم داد تا رفاه و ایمنی مخاطبان و هنرمندان فراهم شود. 

گفتنی است، مجموعه تئاترشهر اصلی ترین و بزرگ ترین مجموعه تئاتری است که طی سالیان گذشته دچار فرسودگی شده و نیاز به بازسازی و تعمیرات دارد. در این دیدار مدیر مجموعه تئاترشهر و پیمانکار طرف قرارداد، معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر ارشاد را در جریان این امور قرار دادند.

انتهای پیام/ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.