قدیمی ترین کار مربوط به جنگل شناسی(کشت، پرورش و تربیت جنگل) در حدود سال 1368 میلادی در نورنبرگ آلمان اتفاق افتاد .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری ؛ در این سال پتراشترومر عضو شورای شهر نورنبرگ آلمان در جنگلهای متعلق به این شهر مخلوطی از بذور درختان کاج و پیسه آ را با هم کاشت و می توان گفت اولین جنگل کاری با بذر صورت گرفت. در سال 1713 هایزیک فون کارلر و تیس اولین کتاب جنگل شناسی تحت عنوان اقتصاد جنگل شناسی را به رشته تحریر در آورد و به احتمال زیاد اولین کتاب در زمینه جنگل بانی است.

در ایران جنگل شناسی علم جوانی است و حدود 60 سال از قدمت آن می گذرد. جهت پرورش جنگل شیوه های مختلفی استفاده شد که می توان به برخی از آنها اشاره کرد:

1- شیوه پناهی یکی از روشهای معمول بهره برداری از جنگلها و راش و بلوط(درختانی با بذرهای درشت) است و جزو شیوه های قدیمی بهره برداری محسوب می شود این روش اول برای راش بعد بلوط و بعد کاج مورد استفاده قرار گرفت. هارتیگ در آلمان در سال 1791 این شیوه را توضیح داده است و در راشهای جلگه ای اروپای مرکزی ( شمال آلمان و فرانسه، دانمارک و بلژیک) نتیجه خوبی داده است.
/انتهای پیام

در کشور ما در طرحهای جنگلداری فریم، نکاچوب و اسالم گیلان اجرا شد و موفقیت خوبی داشته است ولی این شیوه برای جنگل های میانبند و جلگه ای در آن مقطع اجرا نشده و عملا نیز بدلیل گونه های دیگر از جمله ممرز، انجیلی و افرا و سایر گونه ها اجرا نشده و در عمل نیز موفق نبوده است.

2- شیوه یکسره یکی از قدیمی ترین و ابتدایی ترین شیوه های بهره برداری از جنگلهاست در این شیوه بهره برداری از جنگل توسط اجرای برش سرتاسری در سطح جنگل مورد عمل قرار می گیرد و منطقه آماده تجدید حیات می شود غالبا مصنوعی است و توسط بذرکاری و نهالکاری تحقق می یابد.

این شیوه دارای معایب و مزایایی هست که به طور خلاصه به شرح زیر می باشد.

معایب برش یکسره: به هم خوردن تعادل اکولوژیک در سطح، ایجاد توده های همسال و یک شکل در سطح وسیع، عدم ضخامت تولید در آینده، هزینه زیاد عملیات جنگل کاری، هزینه زیاد عملیات آزاد کردن

مزایای شیوه یکسره: ساده بودن برنامه ریزی ، مکانیزاسیون براحتی انجام می شود، برداشت زیاد در سطح، تولید محصولات یکنواخت، برش نواری نیز در شیوه جنگل شناسی قطع یکسره اعمال می شود و در این برش نوارهایی که عرض آنها 1 تا 2 برابر طول درخت است انجام می گیرد زاد آوری برخلاف برش یکسره اغلب به صورت طبیعی صورت می گیرد و ناحیه برداشت با توجه به برش بهره برداری به قطعات منطقه تقسیم می شود و در یکی از این قطات برش انجام می شود و جهت برش نیز از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.

برش نواری با توجه به عوارض طبیعی جنگلهای شمال در زمان اجرا به برشهای نواری تدریجی و یا نواری تک گزینی می تواند تبدیل شود بر حسب شرایط زیستگاه گونه های درختی و تفاوت در آن گاها در آن نوار به صورت یکسره کلیه درختان قطع نمی شوند و به روزنه ای و یا تک گزینی نیز تبدیل می شوند، این می تواند مزایای زیادی در عمل داشته باشد تجربه نشان داده است که این حالت محاسن زیادی در راستای جنگل شناسی همگام با طبیعت دارد نقاط قوت آن از جمله استفاده از زادآوری طبیعی، حفظ سیمای عمومی جنگل، استفاده از سرایط بهتر اکولوژی منطقه، حفظ ساختمان ناهمسالی و چند اشکوبه بودن جنگل و یکی دیگر از روشهای پرورش جنگل استفاده از شیوه تک گزینی است که در آن بر اصلی ترین مسئله که همان ساختمان ناهمسالی و یا به اصطلاح ساختار پلکانی جنگلهای نا همسال اهمیت زیادی داده می شود و خصوصیت ویژه اش این است که هر کاری که طبیعت قادر به انجام آن است استفاده شود و به همین دلیل است که بهترین شیوه پرورش جنگل در راستای حفظ محیط زیست است. چون عملا برفتها به صورت روزنه ای و پایه ای و با ملایمت انجام می شود و در واقع پرورش حجم انجام می گیرد. به همه درختان، درختچه ها و پوشش کف جنگل اهمیت داده شده و دنبال تنوع گونه ای و حفظ شرایط زیست برای همه گونه ها و تیپ های جنگلی و جوامع می باشد. زادآوری به صورت طبیعی مستقر می شود و در همه طبقات نیز برش انجام می گیرد آنچه مهم است اینکه در هر طبقه ای چه تعداد درخت باید انتخاب کرد تا اصول تک گزینی حفظ گردد.

ساختار جنگلهای دانه زاد ناهمسال بدینگونه است فقدان دوره بهره برداری ثابت ماندن حجم سرپا در تمام جنگل، استقرار غیر متمرکز تجدید حیات در جنگل، انجام همزمان برشهای بهره برداری و اصلاحی، حفظ ساختار پلکانی جنگ است./ز

برچسب ها: کشت ، پرورش ، جنگل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.