شرکت هایی که موضوع ثبت سفارش و تحریم ها را به هر شکل ممکن حل کرده بودند، ناگهان در دام افزایش نرخ ارز افتادند از سوی دیگر وقتی بحث ثبت سفارش دوباره مطرح شد، اعلام کردند فقط برخی شرکت ها که شرایط خاص دارند، مجاز به ثبت سفارش خودروهای موردنظرشان هستند و همین موضوع سبب شد برخی از آب گل آلود ماهی بگیرند.

غفوریان مدیربازرایابی، فروش و خدمات پس از فروش شرکت رامک خودرو در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران در خصوص دلایل آشفته شدن بازار خودروهای وارداتی گفت : اگر بخواهم دو علت اصلی را در نظر بگیرم، باید به تحریم ها و عدم ثبات قوانین داخلی اشاره کنم که البته نباید از نوسان نرخ ارز نیز که خود تابعی از تحریم هاست،غافل شد.

***فضاي خلاء براي شركت هاي وارد كننده خودرو

وی افزود : بد نیست اتفاقاتی را که طی سه سال گذشته در بازار خودروهای وارداتی افتاد، مرور کنیم، زیرا این روند، ما را به مرحله فعلی رسانده است ، حدود سه سال پیش، ناگهان ثبت سفارش واردات خودرو قطع شد و این یعنی شرکت های واردکننده خودرو با یک فضای خلاء مانند روبرو شدند، به نحوی که همه زیرساخت های لازم را فراهم آورده و کارهای مربوطه را انجام داده اند، منتها معلق مانده اند که آیا می توانند خودرو وارد کنند یا نه!

***هزينه هايي كه خود بخود افزايش يافت

مدیر فروش رامک خودرو ادامه داد : مورد بعدی در سال 90 اتفاق افتاد و آن، تحریم بانکی کشور بود ، واردکننده ها که سال ها در سیستم بانکی و مالی کشور اعتبار جمع کرده بودند ، ناگهان می گویند مثلا شعبه بانک ملت در سئول کره و یا بانک ملی در دبی تحریم شده است ، این یعنی دوباره باید از اول برویم و اعتباری جدید کسب کنیم ْ با این شرایط هزینه هایمان بالا می رود، که البته رفته است.

غفوریان با اشاره به افزایش قیمت ارز در سال 91 گفت : شرکت هایی که موضوع ثبت سفارش و تحریم ها را به هر شکل ممکن حل کرده بودند، ناگهان در دام افزایش نرخ ارز افتادند از سوی دیگر وقتی بحث ثبت سفارش دوباره مطرح شد، اعلام کردند فقط برخی شرکت ها که شرایط خاص دارند، مجاز به ثبت سفارش خودروهای موردنظرشان هستند و همین موضوع سبب شد برخی از آب گل آلود ماهی بگیرند.

وی افزود : مثلا برخی شرکت ها که مجوز در دستشان بود اما پول لازم را برای واردات نداشتند، با دیگران معامله می کردند و مجوزهایشان را می فروختند حالا هم دوباره زمزمه رخ دادن چنین اتفاقاتی را می شنویم.

***تحریم های یکجانبه غرب علیه  بازار خودرو  علت چهارم آشفتگی خودروهای وارداتی

مدیر فروش رامک خودرو تحریم های یکجانبه غرب علیه صنعت و بازار خودرو ایران را علت چهارم آشفتگی بازار خودروهای وارداتی دانست و افزود : این تحریم ها سبب شد برخی شرکت هایی که از طرف شرکت های مادر نمایندگی داشتند، دیگر قادر به دریافت خودرو نباشند به عبارت بهتر ، خودروسازان بزرگ دنیا وقتی با تحریم مواجه شدند، قید اندک فروش و درآمدی را که در ایران داشتند، زدند، زیرا نمی خواستند به واسطه تحریم های آمریکا، بخش بزرگی از فروش شان در خطر قرار بگیرد البته چراغ سبزهایی هم نشان دادند و با واسطه، خودرو به ایرانی ها دادند، این یعنی چه؟ یعنی اینکه پای شرکت های واسطه به میان آمده و این موضوع نه تنها هزینه واردات را بالا برده، بلکه سبب شده یکنواختی در سطح آپشن های خودروهای وارداتی از بین برود. 


***بعنوان واردکننده نتوانستیم برنامه ریزی درستی بکنیم

وی ادامه داد : ما هم اکنون وقتی می خواهیم یک خودرو را وارد کنیم، چون از شرکت اصلی می خریم، شرایط و نیازمان را به آنها منتقل می کنیم و می گوییم خودرویی با این رنگ و با فلان آپشن می خواهیم و همان طور هم به مردم می فروشیم این طور نیست که چند دستگاه خودرو وارد شود و یکی مثلا گرمکن صندلی داشته باشد و یکی نداشته باشد.

غفوریان به افزایش تعرفه گمرکی و حقوق بازرگانی هم اشاره کرد و گفت : قرار بر این بود که قبل از دولت نهم، تعرفه را تدریجی پایین بیاورند، اما بعلت تناقض گویی ها مختلف ، بعنوان واردکننده نتوانستیم برنامه ریزی درستی بکنیم ، بزرگترین بی نظمی هم که در سال جدید رخ داد، ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی سی بود و هرچند الان می گویند آزاد شده، اما تا قانون جدید اجرا شود، کلی طول خواهد کشید ، از طرفی دیگر تعرفه بیش از 140 درصدی برای واردات این خودروها در نظر گرفته اند و این یعنی قیمت خودرو از همان زمانی که تعرفه اش 90 درصد بود نیز بسیار بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: یک نکته ظریف دیگر هم هست که کمتر کسی توجه می کند و آن، وابستگی شرکت ها به منابع مالی است، این منابع یا باید از مردم گرفته شود و یا از بانک، که البته برای هر دو آنها باید سود بدهیم و این نیز سبب افزایش قیمت خودرو می شود.


***کلی قطعات برای خدمات پس از فروش داریم

مدیر بازایابی و فروش رامک خودرو به موضوع خدمات پس از فروش هم اشاره کرده و افزود : اخیرا طرح ایران کد و شبنم حذف شده که کار خوبی بود، ولی تاسف دارد چرا اصلا از اول چنین قوانینی را می گذارند! ما کلی قطعات برای خدمات پس از فروش داریم، که نمی شد همه آنها را با ایران کد و شبنم به سرعت منطبق کنیم و این کار کلی وقت می برد، تازه در کنار آنها باید مجوزهای استاندارد را هم بگیریم که آن هم به نوبه خود زمانبر است.

***سازمان بهینه سازی مشورت های لازم را برای تدوین استانداردها انجام نداده است

غفوریان ادامه داد : برای من واقعا جای سوال است چرا قوانینی در مورد مصرف سوخت گذاشته اند که سبب می شوند بسیاری از خودروهای وارداتی نتوانند وارد کشور شوند؟ خیلی از خودروهای معروف مثلا تویوتا یاریس 1300 سی سی رد می شدند اما مدل 1500 سی سی آن به تایید می رسید، از آنجای که تا اندازه ای با امور جاریه سازمان استاندارد آشنا هستم با مدیرکل مربوطه جلسه گذاشتم و در آنجا مشکلات را مطرح کردم و متوجه شدم جای کار بسیار زیاد است و سازمان بهینه سازی مشورت های لازم را برای تدوین استانداردها انجام نداده و در برخی موارد سلیقه ای عمل کرده است. اصلا در کمتر جایی از دنیا معیار مصرف سوخت را برای رد یا قبولی مجوز واردات خودرو در نظر می گیرند و اگر این چنین باشد، که دیگر مثلا خودروهای 12 سیلندر جایی در خیابان ها نخواهند داشت!

مدیر فروش رامک خودرو در پاسخ به سوالی مبنی بر محدود کردن واردات خودرو از سوی دولت گفت: وقتی دولت برای واردات خودرو عوارض می گیرد تا ناوگان حمل و نقل عمومی را توسعه بدهد، چرا باید واردات را محدود کند؟ چرا از این زاویه به ماجرای واردات نگاه نمی شود؟ افرادی که خودرو وارداتی سوار می شوند، خودرویشان را چند برابر قیمت جهانی می خرند و فقط 10 تا 15 میلیون تومان عوارض نوسازی ناوگان شهری را می پردازند و این همان پولی است که بعدا به صورت وام به دست من و شما می رسد که می خواهیم خودرو فرسوده مان را از رده خارج کنیم.

***اساسا انحصار را در هیچ چیز خوب نمی دانم

وی افزود :ما برای گشایش اعتبار و با توجه به تحریم های بانکی، باید هزینه اضافی پرداخت می کردیم و این هم معنایی جز رشد هزینه ها نداشت، بگذریم از اینکه ناگهان بانک های داخلی اعلام کردند باید 130 درصد پول کالای وارداتی را نزد آنها وثیقه بگذاریم الان می گویند قانون آمده و 130 درصد به 30 درصد رسیده که این قانون هم اجرا نمی شود.

غفوریان به موضوع انحصار بازار خودروهای وارداتی هم اشاره کرد و گفت : من اساسا انحصار را در هیچ چیز خوب نمی دانم، منتها ما باید یک چیزی بین رقابت و انحصار را داشته باشیم الان خودروهایی می آیند که خدمات پس از فروش درستی ندارند و خودرو بدون این خدمات اصلا معنی نمی دهد خودرو پیچیده ترین کالایی است که در زندگی روزمره با آن سروکار داریم، بنابراین باید خیلی حواسمان به خدمات پس از فروش آن باشد این در حالی است که هم اکنون شرکت های واردکننده خودرو مثل قارچ در حال رشد کردن هستند و با این وضع نمی توان انتظار ارائه خدمات مناسبی را به مردم داشت.

وی ادامه داد : باید خدمات پس از فروش با درک واقعیت های اقصاد ایران سروسامان یابد ، من نمی دانم چرا وضع خدمات پس از فروش به این شکل درآمده است شما به برندهایی که طی یک سال اخیر وارد کشور شده اند، نگاهی بیندازید و ببینید اصلا زیرساختی دارند؟ ما الان خودرو وارد می کنیم و چون زمان زیادی در گمرک می خوابد، باتری آن ایراد پیدا می کند یا لاستیک اش تغییر شکل می دهد، چون ناگهان قانون می گذارند و می گویند نمی توانی وارد کنید.

مدیر بازاربابی و فروش شرکت رامک خودرو در پایان گفت : ما کوراندو را ابتدا به صورت سی بی یو در اوایل سال 2014 وارد می کنیم و برای تولید آن نیز سایتی را در 20 کیلومتری قزوین خریده ایم و کارهای مربوط به تغییر کاربری اش تا 90 درصد انجام شده است، اگر بحث سوخت دیزل هم حل شود، برنامه واردات پیک آپ اکتیون را هم داریم تا به واسطه آن، گپ بازار پر شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار