فعالان دموکراسي در بيروت تاکيد کردند غرب نمي خواهد دموکراسي در کشورهاي عرب خليج فارس شکل بگيرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني پرس تي وي ؛ بيروت پايتخت لبنان ميزبان کنفرانسي مهم درباره وضع دموکراسي در کشورهاي عرب خليج فارس بود. در اين کنفرانس فعالان ديدگاههاي خود را براي ارتقاي دموکراسي و اصلاحات در منطقه مطرح کردند. 

انور الرشيد فعال عرب گفت:  هدف ما اين است که همه خشونتها عليه مردم در کشورهاي عرب خليج فارس متوقف شود و براي اين منظور لازم است نظامهاي سياسي   تغيير کنند و قوانين اساسي جديد تدوين و تصويب شود.

از نظر ما اقدام برخي دولتهاي منطقه در ابطال حق  شهروندي و تابعيت مخالفان غيرقانوني است و نقض حقوق اوليه افراد است.  آنها بايد تبعيض مبتني بر عقايد ديني و همچنين تبعيد افراد را متوقف کنند. برخي فعالان از نبود قوانين در دفاع از  حقوق اساسي مردم در کشورهاي عرب خليج فارس انتقاد کردند.

انعام العصفور فعال حقوق بشر سعودي گفت: هم اکنون کشورهاي عرب خليج فارس قوانين مدافع حقوق بشر ندارند. دولتهاي منطقه به علل مختلف مخالفان و معترضان را بازداشت مي کنند و تجمعات صلح آميز در اين کشورها ممنوع است. اينها همه اساس دموکراسي هستند که در بيشتر کشورهاي عرب خليج فارس وجود ندارد. 

برخي نيز معتقدند غرب تلاش مي کند مانع تحقق دموکراسي در منطقه شود زيرا با رشد دموکراسي در منطقه ديگر نمي تواند بر منطقه کنترل و سلطه داشته باشد.  نبهان الهنسي فعال حقوق بشر عماني گفت:  رژيمهاي پادشاهي خليج فارس تحت حمايت کشورهاي غربي از جمله آمريکا و انگليس هستند. اين کشورهاي غربي مي خواهند منابع کشورهاي خليج فارس را مصادره کنند. به همين علت است که ما مي خواهيم دموکراسي در کشورهايمان برقرار شود تا مردم منطقه آينده اي بهتر داشته باشند.

کشورهاي عرب خليج فارس بيش از دو سال است شاهد قيامهاي مردمي هستند که خواستار اصلاحات دموکراتيک و پايان يافتن پادشاهي هستند.  با وجود اينکه در جريان اين قيامها دهها نفر کشته و هزاران نفر بازداشت شده اند، مخالفان مصمم هستند تا زماني که خواسته هايشان محقق شود به اعتراضات خود ادامه دهند. 

انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار