بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده به انعکاس آن در ادبیات پارسی، از کتاب «در محضر قرآن» اثر ارزشمند استاد الهی قمشه‌ای پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
آیه 27 سوره إسرا
«إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُوَّاْ إِخْوَنَ الشَّيَطِينِ وَكَانَ الشَّيْطَنُ لِرَبِّهِ كَفُوراً »
همانا اسرافكاران برادران شيطان هايند و شيطان نسبت به پروردگارش بسيار ناسپاس بود.


اسراف آدمی را برادر شیطان می کند، همان شیطانِ آتش نهاد که کفران نعمت پروردگار کرد و از بهشت بیرون شد و کدام رسوایی از این بیش که فرزند آدم تاجِ کرامتِ انسانی را از سر بردارد و کلاه مخروطیِ شیطان بر سر گذارد.

اسراف نوعی کفران و حق شناسی نسبت به نعمتهای الهی است. هر نعمتی از راه دور، طریق تکامل پیموده تا به فعلیت ِ نعمت بودن و مقام سودمندی نائل شده است، چنانکه نان از دل خاک برخاسته و در صورت خوشه ای و گندمی ظاهر شده است آنگاه گندم را آرد کرده اند و آن را با آب عجین کرده اند و آتشی بر افروخته اند تا مقام خاک به مقام نان رسیده است.

اکنون تصور کنید چه ظلم و زیانی است که آن نان را قدر نشناسند و به دور اندازند و به خاک بازگردانند.

این سقوط فعلیت به قابلیت حقیقت اسراف است و گاه اسراف از این نیز نازلتر می شود و آن چنان است که آن نان را بخورند و جان کنند و آن جان را مایۀ آزار دیگران گردانند.

این است اسراف آشکار که نان را به جایی رسانند که حتی از مقامِ خاک که قابلیت نان شدن دارد محروم گردد و گوید ای کاش خاک بودم.


در قرآن، پيوسته از وسوسه يا ولايت شيطان بر افراد، سخن به ميان آمده است، اما تنها موردى كه «اِخوان الشياطين» آمده اين آيه است، يعنى اسرافكاران همكار شيطانند، نه تحت امر او. پس كار از وسوسه شدن گذشته و به مرحلۀ همكارى و معاونت رسيده است .
چنانكه در جاى ديگر آمده است : «نُقيّض له شيطانا فهو له قرين» (زخرف ، 36)

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار