مدیر کمیته سیاسی، شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر حتی به خواست آنها تمام صنعت هسته ای خودمان را نابود کنیم و هرچه خواستند برایشان انجام دهیم هنوز آنها بهانه تحریم به دلیل عمل نکردن به حقوق بشر و حمایت از تروریسم را دارند و ما هنوز به آنها بدهکاریم.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، منوچهر محمودی در بزم اندیشه نخبگان فرهنگی که در موسسه مشاوره ای جوانان آستان قدس رضوی برگزارشد اظهار کرد:زیر بنای آمریکا بر پایه ی یک شبکه مخوف فراماسونری متشکل از50 خانواده ثروتمند صهیونیست و صنعت پیچیده نظامی، به نام بیلدربرگ است که تمامی تصمیم گیری های این کشور، در این گروه انجام می شود.

وی ادامه: تا زمانی که کمونیست و شوروی مستقر بود، سیاست سردمدارن این نظام، دشمن هراسی و کمونیست هراسی بود و بعد از فروپاشی شوروری با قدرت گرفتن انقلاب اسلامی، سیاست ایران هراسی و اسلام هراسی در دستور کار آنها قرار گرفت. و با توجه به اینکه سود لابی های قدرتمند آمریکا در جنگ افروزی آنهاست و اگر ایران هر چه اعلام کند صلح می خواهد، آنها می گویند صلح به درد ما نمی خورد و نه ریاست جمهوری و نه نمایندگان کنگره آمریکا قدرت تصمیم گیری در این زمینه را ندارند. و

وی در رابطه با مذاکره با آمریکا عنوان کرد: سیاست ایران هراسی انها برای آن است که لابی های اسلحه سازی بتواند جنگ افزار بفروشند و با چنین نظامی نمی توان کنار آمد چراکه نه آنها از خوی استکبارستیزی خود پایین می آیند و نه ما از ارزش های خود کوتاه می آییم. البته این در حالی است که ما می توانیم با آنها معامله کنیم به شرط آنکه سازوکار مذاکره در سطح بین اللل را دانسته و به جای عقل و منطق یک عِوضی برای معامله داشته باشیم.

محمودی تصریح کرد: ما تا به حال دوبار در طول این 35 سال، یکی در زمان اشغال لانه جاسوسی که از طریق کشور الجزایر در قبال آزاد کردن گروگان های آمریکایی، مقداری از اموال ایران را آزاد کردیم و دوم در ماجرای مک فارلن بود که در ازای آزاد شدن گروگان های آمریکایی در دست شیعیان لبنانی، از طریق میزان قابل توجهی اسلحه در اوج جنگ، از طریق بندرعباس دریافت کردیم و در هیچ کدام آنها صحبت از آشتی و روابط نبود.

وی ادامه داد: با افشای مسئله هسته ای، سوژه خوبی برای فشار به کشور، دست استکبار جهانی افتاد که توانستند دیگر قدرت های جهانی یعنی کشورهای روسیه و چین هم که مایل به اضافه شدن یک قدرت جدید نبودند را برای مخلفت با ما همراه کنند.

این مذاکره کننده اسبق قراردادهای بین المللی ایران، افزود: با توجه به تجارب بین المللی ای که وجود دارد، اگر یک قدم برای استکبار جهانی عقب بگذاری، آنها صدقدم جلو می آیند و معنا و مفهومی که آمریکاییان از مذاکره می خواهند این است که چکمه هایشان روی سرت باشد و آن چیزی که آنها می گویند را دیکته بنویسی و به آن عمل کنی.

وی ضمن اشاره به پیمان سعدآباد که روحانی به عنوان مسئول شورای عالی امنیت آن را بسته بود، گفت: در آن زمان ایران داوطلبانه ، تعطیلی نطنز را اعلام کرد و وزیران اروپایی هنوز به کشورهایشان نرسیده بودند خواستار تعطیلی اصفهان شدند و ما قبول کردیم. در مرحله بعد خواستار تعطیلی اراک و سپس تعطیلی تمام آزمایشگاه هسته ای شدند. آنها به همین ها بسنده نکرده و دانشمندان هسته ای ما را از کشورهایشان بیرون کردند. همان جا بود که آقای ظریف التماس می کرد، بگذارید حداقل چندسانتریفیوژ بچرخد که اجازه نداده و حتی کلاس های فیزیک هسته ای ما را هم تعطیل کردند.

وی خاطر نشان کرد: بعد از دوسال که مقام معظم رهبری این گونه زیاده خواهی ها و عقب نشینی ها را دیدند، بلافاصله دستور به شکستن قفل ها و راه اندازی مجدد فعالیت های هسته ای شدند و آنها بلافاصله در شورای امنیت ایران را مورد تحریم قرار دادند.

وی ضن اشاره به مذاکرات انجام شده توسط لاریجانی و جلیلی عنوان کرد: در این دوره ها دست ایران خالی بود و عِوضی برای معامله نداشت، البته این را لاریجانی متوجه شد و خواست از موضوع امنیت سربازان آمریکایی در عراق استفاده کند که کمی دیرشده بود و نتوانستیم در مذاکرات به نتیجه ای برسیم.همچنین جلیلی می خواست با خطابه خوانی آمریکایی ها را به پذیرفتن این حق راضی کند که این شناخت کم و تیم بی تجربه باعث تا درنهایت در آلماتی قزاقستان آنها در قبال پذیرفتن حق غنی سازی هسته ای ایران و برداشتن تحریم ها، خواستار دست برداشتن ایران از حزب الله لبنان و به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی شدند که معامله شکست خورد.

وی ادامه داد: از ابتدای انقلاب دو نظریه لیبرال دولت مهندس بازرگان که می گفت باید مدیریت و نظام سازی کنیم و نظریه شهید منتظری که می گفت باید انقلاب را توسعه دهیم و نیازی به دولت نداریم وجود داشت و این کشمکش بود تا اینکه امام خمینی (ره) فرموده بودند که هم می شود حکومت تشکیل داد و هم می شود انقلابی بود و آن را به جهان صادر کرد و این محور کار نظام قرار گرفت.

محمودی افزود: از همان ابتدا افرادی بودند که اعتقاد داشتند باید آمریکا را به عنوان یک قدرت پذیرفت و در کنار او سهمی برای خود پیدا کرد و این اساس نظر کسانی است که می گویند باید حکومت کنیم و این دولت هم که در تمام تبلیغات انتخاباتی خود می گفت باید با دنیا آشتی کرد هم طرفدار همین نظریه هستند.

وی در مورد اقدامات 100روز اول دولت تصریح کرد: دولت، ظریف را که یک بار تجربه شکست در مذاکرات هسته ای را داشت مامور انجام این مذاکرات کرد و به او دستور داده شده بود که قبل از پایان این صد روز حتماً باید به توفق برسید و بدون این توافق بر نگردید و این تیم هم کار را با دست خالی و عجله با نتایج فضاحت باری به اتمام رساند.

وی گفت : در این مورد چند اشتباه ناشیانه انجام شد، آقای روحانی دوبار یکی در نیویورک و دیگری در ایران اظهار کرد که وضعیت ایران بسیار نابسامان است که باعث شد استکبار جهانی به موثر بودن تحریم ها پی ببرو این پر بودن دست آنها را در خلال مذاکرات اذعان کرد.

وی در مورد نتایج مذاکرات ژنو خبرداد: دستاورد های این توافق نامه بسیار اسف بار است و متاسفانه در نامه به حضرت آقا هم خلاف واقع نوشته شد که ایشان حکیمانه پاسخ نامه را دادند و فرمودند: این گونه که شما مرقوم فرمودید، به موفقیت بزرگی دست پیدا کرده اید و برای اینکه خلاف واقع هم نگفته باشند، خیلی از فعالیت ها را خودشان از قبل تعطیل کرده بودند .

وی در مورد واقعیت های توافق نامه ژنو گفت: آقایان در این توافق نامه پذیرفته اند که اراک کامل تعطیل شود و حتی یک پیچ به آن اضافه نشده و هیچ مواد خامی به آن تزریق نشود. فردو و نطنز در حد بیست درصد نه تنها تعطیل بلکه به صفر برسد و این 200 کیلوگرم اورانیوم موجود باید اکسیده شود. و درکل می توان گفت به سال 82 برگشتیم با این تفاوت که ما در آن سال نداشتیم.

وی ادامه داد: حق غنی سازی ایران نه تنها به رسمیت شناخته نشده بلکه قیود جدیدی هم علاوه بر NPT به آن اضافه شده و در مورد غنی سازی ایران بر اساس توافق طرفین در آینده آن هم با توجه به نیاز ایران و با توجه به عملی بودن آن تصمیم گیری خواهد شد.

وی در مورد دستاورد های ایران در این توافق نامه گفت: این توافق نامه در کل هیچ آورده ای برای ما ندارد برای مثال پولی که آمریکا قبول کرده به ایران بدهد ، با دانستن مقاصد خرجکرد به صورت قطره چکانی داده می شود و با توجه به اینکه از این به بعد نفت فروش رفته ایران دوباره باید به دلال باشد، این حجم بدهی را همیشه در همان حد نگاه می دارد.

در مورد پتروشیمی باید گفت که این امتیازی بود که به آلمان داده شد و یک شرکت آلمانی قراردادهای پتروشیمی را انجام داده و وجه آن را به جای بدهی ایران به آلمان بر می دارد و این درحالی است که ما این وجه را قبلاً برای خودمان استفاده می کردیم.

آزادشدن صنایع خودرو سازی هم ، امتیازی بود که برای خارج شدن شرکت های فرانسوی از رکود به آنها داده شده و این برای ساکت کردن فرانسوی ها داده شد.

وی در مورد تنش های میان ایران و استکبار جهانی گفت : اگر حتی به خواست آنها تمام صنعت هسته ای خودمان را نابود کنیم و هرچه خواستند برایشان انجام دهیم هنوز آنها بهانه تحریم به دلیل عمل نکردن به حقوق بشر و حمایت از تروریسم را دارند و ما هنوز به آنها بدهکاریم.

وی در پایان گفت: این توافق نامه هیچ تاثیری بر اقتصاد ما نخواهد داشت و دوباره روزی خواهد رسید مقام معظم رهبری بگویند دوباره آغاز به کار کرده و به خواسته های آنها پاسخ ندهید.

 

برچسب ها: ژنو ، اقتصاد ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.