شش ذخیره گاه جنگلی به مساحت یک هزار و 133 هکتار در استان سمنان وجود دارد که پنج ذخیره گاه آن مربوط به جنگلهای ارس و یک ذخیره گاه آن نیز جنگلهای بلوط اوری تشکیل می دهد.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران سمنان؛رییس اداره جنگلکاری و جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به تهدید آفت ˈاُرس واشˈ به تنها گونه مقاوم جنگل های استان سمنان گفت: همه جنگلهای استان سمنان در معرض خطر این آفت قرار دارند.
ˈبهزاد گلابیانˈ افزود: همه جنگلهای استان سمنان تا حدودی در معرض خطر قرار دارند اما با توجه به کمبود بارش باران، درختان ارس که تنها گونه مقاوم جنگلی این استان است از لحاظ فیزیولوژیکی ضعیف و درگیر آفتی به نام ˈاُرس واشˈ شده و این انگل باعث خشک شدن این درخت ها و از بین رفتن آنها می شود.
وی گفت: شش ذخیره گاه جنگلی به مساحت یک هزار و 133 هکتار در استان سمنان وجود دارد که پنج ذخیره گاه آن مربوط به جنگلهای ارس و یک ذخیره گاه آن نیز جنگلهای بلوط اوری تشکیل می دهد.
وی افزود: کل مساحت جنگلهای استان سمنان 352 هزار هکتار است که بالغ بر 58 هزار هکتار آن جنگل های خزری و مابقی جنگلهای ایران تورانی هستند.
رییس اداره جنگلکاری و جنگلداری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: جنگلهای خزری مهمترین جنگلهای این استان هستند و بیشتر این جنگل ها در شهرستان های مهدیشهر، دامغان، شاهرود و میامی وجود دارند.
این کارشناس جنگلداری ادامه داد: دامنه جنوبی البرز از گرمسار تا میامی را نیز جنگلهای ارس در برگرفته که تراکم آن در شهرستانهای مهدیشهر، دامغان و شاهرود بیشتر از سایر مناطق است.
رییس اداره جنگلکاری و جنگلداری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در این خصوص افزود: برای مبارزه با این انگل، مبارزات مکانیکی مختلفی در برخی جنگل های این استان انجام شده، اما از آنجا که سطح آلودگی ها در این جنگل ها گسترش زیادی یافته، از سازمان تحقیقات کشاورزی این استان نیز خواسته شده تا روشهای مبارزات بیولوژیک با این انگل را معرفی کنند.
وی در خصوص جایگاه و ارزش جنگلهای استان سمنان از لحاظ تولید چوب و محصولات فرعی افزود: در جنگلهای این استان به هیچ عنوان بهره برداری چوب صورت نمی گیرد و همه جنگلهای استان سمنان حفاظتی و به صورت عمده نقش اکولوژیکی در حفظ خاک و زیستگاه را به عهده دارند.
رییس اداره جنگلکاری و جنگلداری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان خاطرنشان کرد: محصولات فرعی نظیر میوه های جنگلی ازگیل، ولیک و .. نیز مورد استفاده افراد محلی و روستاییان این استان قرار می گیرد


انتهاي پيام/ ش ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.