قربانی گفت:ثبات در بازار ارز و روند کاهش آن ناشی از تصمیمات بانک مرکزی در ماه‌های اخیر است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، پیمان قربانی مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی با بیان این مطلب گفت: در بحث نوسانات بازار ارز باید دو مقوله یکی سیگنال و نوسانات پایدار در بازار ارز و دیگری پیامدهای این نوسانات را در نظر گرفته شود.  

قربانی افزود: هیجانات موجود در بازار ارز کاملا ناپایدار بوده به طوری که طی ماه‌های گذشته نرخ ارز روند افزایشی داشته اما بعدا به دلیل پائین آمدن هیجانات در این بازار نرخ ارز سیر نزولی به خود گرفت.  

مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی ادامه داد: نباید سخنان اخیر رئیس کل بانک مرکزی را به عنوان مخالفت با کاهش نرخ ارز قلمداد کرد زیرا اجرای راهکارهای صحیح در بازار ارز باید براساس رفع تحریم‌ها و شواهد علمی و عملی همراه باشد.  

قربانی عنوان کرد: نرخ ارز از تیرماه سال جاری از نظر اسمی و واقعی روند کاهشی به خود گرفته در کنار این موضوع تقویت پول ملی انجام شده است.  

قربانی افزود: هیجانات موجود در بازار ارز کاملا زودگذر بوده و دوباره بازار به شرایط عادی خود باز می‌گردد.  

مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی طی ماه‌های اخیر باعث شد که دور انحرافات موجود در بازار ارز کم شود گفت: اثر تأثیرگذاری اخبار و شایعات بر روی بازار ارز کاملا گذرا بوده و در میان مدت روند ورود و خروج سرمایه و در بلند مدت بحث شکاف تورم داخل و خارج رقابت پذیری سرمایه گذاری و رابطه مبادله مطرح است.  

پیمان قربانی افزود: تمام تمرکز بانک مرکزی متمرکز بر روی حفظ اتاق مبادلات ارزی و افزایش سطح پوشش مبادلات برای پاسخگویی به رفع نیازهای بیشتر مراجعه کنندگان به این مرکز است.  

مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی ادامه داد: بانک مرکزی دنبال کاهش سفته بازی و عملیات غیرمولد می‌باشد زیرا اینگونه فعالیت‌ها منجر به بروز نوسان در بازار ارز می‌شود.  

قربانی با بیان اینکه دیگر نگهداری ارز به منظور افزایش ارزش آن به سود دارندگان ارز نیست عنوان کرد: بانک مرکزی این روند کاهش نرخ ارز در بازار را یک دستاورد می‌داند که امیدواریم این روند کاشی بر اساس بهبود جریان ورود ارز و کم شدن تغییرات بدبینانه کاهش نرخ ارز در بازار ادامه یابد.  

قربانی تأکید کرد: رئیس کل بانک مرکزی طی بیانیه‌ای که حفظ و صیانت از ارزش پول ملی را وظیفه خود می‌داند و بانک مرکزی پیگیر حذف ارزش پول ملی است.  

به گفته قربانی مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی؛ چارچوب فکری بانک مرکزی کنترل چارچوب رفتارهای هیجانی در بازار ارز و حرکت این بازار به سمت یکسان سازی نرخ ارز است.  

قربانی اظهار داشت: اصل سیاست گذاری حکم می‌کند که سیاست گذاری با توجه به شرایط سیاست‌های لازم را به مرحله اجرای بگذارد که بانک مرکزی در شرایط کنونی متناسب با رویکردهای خود در نظر دارد که فعالان بازار دریک روند صحیح حرکت کنند.  

وی ادامه داد: در کنار کاهش نرخ ارز مسائل دیگری همچون حفظ ارزش پول ملی و این نکته که آیا صرفا ارزش پول ملی وابسته به بحث ارز است یا خیر مطرح می‌شود ؛حفظ ارزش پول ملی باید در یک مقیاس جدا از موضوع نرخ ارز شود زیرا در این مورد بحث قیمت کالا‌ها و خدمات مطرح است.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار