احمد داود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه روز پنجشنبه به ارمنستان سفر کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاری رویترز؛ ترکیه و ارمنستان در اکتبر 2009 چندین توافق نامه در زمینه برقراری مجدد روابط دیپلماتیک و بازگشایی مرزهای میان دو کشور امضا کردند و این برای نخستین بار ظرف پنج سال گذشته است که یکی از مقامات ترکیه در این سطح، به ارمنستان سفر می کند.
همه این تلاش ها با هدف احیای روابطی صورت می گیرد که از یک قرن پیش یعنی از زمان کشته شدن میلیون ها تن از ارامنه به دست ترکهای عثمانی طی جنگ جهانی اول، تیره و تار شده است.
البته تلاش های دو کشور ظرف شش ماه گذشته که آمریکا نیز از آنها حمایت کرده، همگی ناکام مانده است زیرا هر دو طرف دیگری را به تعیین شروط جدیدی برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک متهم می کنند و پارلمان های دو کشور نیز تاکنون هیچ توافق نامه ای در این زمینه امضا نکرده اند.
داود اوغلو در حساب کاربری خود در پایگاه اینترنتی توئیتر درباره این سفر نوشت : «امیدوارم سفر من به ارمنستان، تلاش ها را برای رسیدن به صلحی پایدار و برقراری ثبات اقتصادی در منطقه سازمان همکاری های کشورهای حاشیه دریای سیاه و بویژه منطقه قفقاز، به نتیجه برساند.»
این در حالی است که همزمان با سفر اردوغان به ارمنستان که در عین حال قرار است در نشست سازمان همکاری های کشورهای حاشیه دریای سیاه نیز شرکت کند، صدها تن از طرفداران احزاب و گروه های مخالف دولت ارمنستان در ایروان پایتخت این کشور تظاهرات کردند.
داود اوغلو در توئیتر نوشت «دیدارش با ادوارد نعلبندیان وزیر خارجه ارمنستان در حاشیه نشست سازمان همکاری های کشورهای حاشیه دریای سیاه مثبت و صادقانه بود ولی یک دیدار، نمی تواند همه مشکلات را حل و فصل کند.»
ارامنه بر این عقیده اند که بیش از یک و نیم میلیون نفر از اجداد آنها بین سال های 1915 تا 1917 میلادی به دست ترک های عثمانی کشته شده اند. این کشتار با دستگیری 200 نفر از روشنفکران و رهبران جامعه ارامنه در بیست و چهارم آوریل سال 1915 در شهر قسطنطنیه (استانبول کنونی) آغاز شد.
این در حالی است که ترکیه می گوید بین300 تا 500 هزار ارمنی در بحبوحه درگیری های جنگ جهانی اول کشته شده اند و این مسئله ابدا نسل کشی محسوب نمی شود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار