در این کتاب کوشش شدهاست که آموزش و پرورش در سطوح مختلف خانواده، کودکستان، دبستان، دوره راهنمایی تحصیلی و دوره آموزش متوسطه، طبق آنچه در نظام آموزش و پرورش فعلی و در فرهنگ ما متداول است، توصیف و توجیه شود.
این کتاب در شمارگان یک هزار 500 نسخه در دو بخش تدوین شدهاست که در بخش نخست با عنوان «توضیح و تحدید مفاهیم» در هشت فصل موضوعات معنی و مفهوم تربیت، امکان تربیت آدمی، فلسفه تربیت آدمی، اهمیت تعلیم و تربیت، هدف تعلیم و تربیت آدمی، مبانی تعلیم و تربیت، اصول آموزش و پرورش و نظام آموزش و پرورش مورد بررسی قرار گرفته است.
«توجیه و توصیف مراحل» عنوان بخش دوم این کتاب است که در 6 فصل مراحل مختلف زندگی انسان شامل طفولیت (تولد تا 18 ماهگی)، کودکی اول (سال سوم و چهارم زندگی)، کودکی دوم (سالهای پنجم و ششم زندگی)، کودکی سوم (از 7 تا 12 سالگی)، نوجوانی(از 12 تا 16 سالگی) و جوانی(از 17 تا 20 سالگی) را شرح میدهد.
در بخشی از این کتاب میخوانیم: «ارزش تعلیم و تربیت آدمی و زیانهایی که بر اثر فقدان آن دامنگیر فرد و جامعه میشود، ایجاب میکند که فعالیتهای مربوط به رشد کودک، مورد توجه خاص و مداوم قرار گیرد. شیوههای تربیت و روشهای تدریس باید با توجه به نتایج مورد انتظار انتخاب شود. صحت فرضیه مربوط به سودمندی آنها پیوسته در پرتو نتایجی که به دست میآید وارسی شود و براساس محصول این ارزیابیها، مورد تجدیدنظر قرار گیرد/س