
در فهرست این کتاب موضوعاتی همچون آموزش، مدارس خردسالان، برنامه درسی دوران اولیه کودکی، زبانآموزی در تعلیم و تربیت خردسالان، آموزش نخستین مرحله خواندن، آموزش علوم به کودکان، آموزش ریاضی به کودکان، بازی کودک و آموزش و ... دیده میشود.
در این کتاب روی سخن با مربیان کودک و دانشجویان رشته تربیت مربی است. هر چند اصول این کتاب از نظریههای مختلف تعلیم و تربیت اقتباس شده، روشهای آموزشی پیشنهادی با مجموعه روشهای متدوال کنونی در زمینه آموزش دوران کودکی تفاوت دارد.
تغییر شخصیت کودک سال به سال و هماهنگ با نیازهای مقطع آموزشی صورت نمیگیرد، بلکه فرایندی تدریجی و تکوینی است و از یک کودک تا کودک دیگر متفاوت است. این تغییر، در نگارش کتاب حاضر به عنوان یکی از اصول مسلم پذیرفته شدهاست.
در بخشی از این کتاب میخوانیم: «بسیاری از والدین، مربیان و معلمان کنونی، به برکت علوم و تکنولوژی جدید و دانشهای مربوط به روانشناختی و تعلیم و تربیت کودکان، دیدگاهی دقیقتر و انسانیتر نسبت به کودکان یافتهاند و توجه به حقوق کودکان و رعایت شخصیت و احترام به آنان، در مقایسه با گذشته بسیار بیشتر شدهاست. اکنون شناخت ما نسبت به کودکان و نیازهای جسمی و روانی و فکری آنان، عمق و گستردگی چشمگیری یافته است و درک طبیعت و تواناییهای بالقوه آنان امکانپذیر شدهاست.»/س